RECENSIE: Devin Townsend Project - The Retinal Circus

Devin Townsend
2013-10-14 Het is altijd weer een feest wanneer je iets van Devin Townsend mag recenseren. Maar wat moet je nog zeggen over de man. Dat hij een ongekende werklust aan de dag legt, weten de liefhebbers allang en dat zijn muziek adhd-proof is en daarbij licht psychotische trekjes vertoont, is inmiddels bij iedereen die de man kent wel duidelijk. In de afgelopen jaren heeft de Canadees onder de naam Devin Townsend Project meerdere albums en dvd’s uitgebracht. Naar aanleiding van Epicloud, de laatste studioplaat, is er natuurlijk getoerd en de dvd Retinal Circus is het verslag van een concert tijdens die tour in The Roundhouse in Londen.

De show in Londen wordt ingeleid door een speech van Steve Vai, die via de schermen het publiek toespreekt. Vervolgens wordt ene Harold voorgesteld. De show die we vervolgens voorgeschoteld krijgen speelt zich af in het brein van een dromende Harold, die natuurlijk een alter ego is voor Devin Townsend. Volgt u het nog?

Wanneer u maar een beetje op de hoogte bent met het brein van de overactieve Townsend, weet u dat u oren en ogen tekort komt om alles te volgen wat er op het podium plaatsvindt. Wat we zien is een symbiose tussen theater, musical en rock. Daarbij wordt de kijker (en luisteraar) niet gespaard. Het is bijna niet uit te leggen wat er allemaal langskomt: gospelkoren, mensen in dierenparken (‘Lucky Animals’), monsters en apen (‘Planet Of The Apes), acrobaten, een heel leger (‘War’) en sexy dames (‘Addicted!’). Je kunt het niet bedenken of Townsend heeft het opgetrommeld. Het publiek eet daarbij uit de hand van de sympathieke Canadees.

Uiteindelijk draait het daarbij nog altijd om de muziek en die is van hoog niveau, al wordt er hier en daar flink meegeholpen door ingeblikte elektronica. Behalve Townsend en zijn band staat ook onze eigen prachtige Anneke van Giersbergen zowat het hele concert op het podium om haar fraaie stem ten gehore te brengen.

Nadruk van deze show ligt op Epicloud, de laatste plaat van Townsend en de zijnen. Maar verder volgt natuurlijk een bloemlezing van zijn vier voorgaande studioplaten en horen en zien we zelfs nummers van Strapping Young Lad. Uiteraard mag de maffe Ziltoid ook niet op het podium ontbreken, waarbij het loodzware ‘Planet Smasher’, het snelle ‘Colour Your Wold’ en natuurlijk ‘Hyperdrive’ mooie begeleidingsongs zijn.

Het is stomweg niet te beschrijven wat er allemaal te zien is op Retinal Circus. Koop de dvd en je zult niet teleurgesteld zijn. Devin Townsend laat je niet los. Misschien zullen sommigen dit te kitscherig of te bombastisch vinden. Maar hoe je ook over het complexe brein en dito muziek van Townsend denkt, de man is een brok energie, creativiteit en vrolijkheid. Zien is geloven.
Recensent:Jan Didden Artiest:Devin Townsend Project Label:Century Media
Cover Andy Fleet - Takin' Aim

Andy Fleet - Takin`AimVoor de Britse singer-songwriter Andy Fleet is muziek een emotionele...