RECENSIE: Devin Townsend Project - Ziltoid Live At The Royal Albert Hall

Devin
2015-12-16 Wanneer Slaapt Devin Townsend eigenlijk? Je struikelt bijna over de hoeveelheid albums en dvd’s die de man uitbrengt. Enig speurwerk levert maar liefst 22 studioalbums op (inclusief de albums van Strapping Young Lad), plus een paar handen vol aan compilaties, live platen en dvd’s. Daarnaast is het aantal samenwerkingen en gastoptredens bijna oneindig. De vrolijke 43-jarige Canadees ademt muziek en dat heeft zijn weerslag op de live optredens die altijd groots opgezet en energiek zijn.

Ook Live At The The Royal Albert Hall is weer een van zijn bekende larger than life concertregistraties. Los van de perfecte locatie kom je ogen en oren tekort bij deze dvd die in diverse uitvoeringen verschijnt. De dubbel-dvd bevat een extra schijfje met daarop een tourreport en achtergrondreportages over het concert in Londen’s beroemdste concertzaal. Wij hebben alleen het concertgedeelte ontvangen, maar daar heb je dan ook de handen al meer dan vol aan.

De basis voor het concert is het eind vorig jaar verschenen dubbelalbum Z2, waarvan het tweede deel, Dark Matters, in zijn geheel gespeeld wordt. Op deze plaat staat het ruimtewezen Ziltoid centraal en hij komt natuurlijk ook regelmatig opduiken op de mooie schermen achter het podium of op het podium zelf. Naast alle gekkigheid staat er klein koortje op het podium en is de meest opvallende gastrol die van Dominique Lenore Persi, zangeres van The Stolen Babies, als ‘War Princess’.

Na de pauze gaat Ziltoid in de kast en gaat het concert in volle hevigheid door totdat er twee uur en drie kwartier bereikt zijn. Zo krijgen we nog dertien nummers uit het omvangrijke repertoire van Townsend. Uiteraard zien en horen we ook songs van Epicloud, deel één van Z2. Waar het publiek echter het meest op zit te wachten zijn songs als ‘Namaste’, ‘Supercrush’ en het prachtig slepende ‘Deadhead’ met een heerlijk galmende Townsend. Verrassend is de keuze om het lange en epische ‘The Death Of Music’ tegen het einde van het concert te spelen. Bij de machtige toegift ‘Universal Flame’ wordt een flinke groep fans (‘VIP’s’) uitgenodigd op het podium plaats te nemen. Ook weer zo een sympathiek gebaar van de aimabele muzikant. Daarbij wordt ook Devin’s verlegen zoontje nog even het podium opgeroepen.

De veelzijdige Townsend zorgt met Live At The The Royal Albert Hall voor bijna drie uur topvermaak. Beeld en geluid zijn fantastisch en zowel de band als Townsend barsten van de energie en enthousiasme. Daarbij is de ruim anderhalf durende bloemlezing van zijn eigen werk na de pauze (dus zonder het beestje) het allerleukste deel van de dvd. Hoewel het gedoe met het ruimtewezentje ook wel weer aantoont dat je niet alles, en vooral jezelf, niet al te serieus moet nemen. Muziek is vermaak en daarvoor ben je bij Townsend aan het goede adres.
Recensent:Jan Didden Artiest:Devin Townsend Project Label:Century Media
Cover Broeder Dieleman - Uut De Bron

Broeder Dieleman - Uut De BronVorig jaar bracht Broeder Dieleman het album Gloria uit, dat bij...