RECENSIE: Cher - Closer To The Truth

Cher
2013-12-04 ”I`d like to thank Leonard (Engelman) for making me beautiful for almost 200 years”. Dankwoordjes bij albums kunnen best vermakelijk zijn. De dame van deze tekst is de jongste niet meer maar beschikt duidelijk over een flinke dosis zelfspot. Als je op je 67e echter nog zo op de cover een album kunt staan, hoef je je, al is het met wat hulp, niet te schamen.

“The Queen Of Reinvention” Cher hoeft zich sowieso niet te schamen voor haar carrière. In de jaren zestig als achtergrondzangeresje begonnen in de studio van Phil Spector, waarna ze samen met manusje van alles Sonny Bono de kans greep om voor zichzelf te beginnen. Vijftig jaar later is ze een van de drie artiesten die in Amerika zowel een Oscar en een nummer 1 notering wisten te veroveren. Dat Cher zichzelf steeds opnieuw weet uit te vinden blijkt uit het feit dat ze de enige is die in zes opeenvolgende decennia een nummer 1 hit wist te scoren in de Amerikaanse hitlijsten. Waar ze met Sonny & Cher in de folk begon, is de diva na omzwervingen in de pop en rock sinds 1998 in de dance te vinden.

Op het inmiddels 25e album Closer To The Truth is het wederom dance wat de klok slaat. Van de door Paul Oakenfold geproduceerde single ‘Woman`s World’ tot aan ‘I Walk Alone’ staat de door Timbaland geproduceerde plaat in een hoge versnelling. Opvallend sterk hierbij zijn de hitgevoelige refreinen van ‘Dressed To Kill’, het mierzoete ‘My Love’ en het eigentijdse ‘Red’. Ook de `70’s discozweem in ‘Lovers Forever’, ligt prettig in het gehoor. Dat Aviici niet de enige is die de Amerikaanse roots in zijn muziek verwerkt blijkt wel uit het op country gebaseerde ‘I Walk Alone’ dat geschreven werd door Pink.

Het album komt echter plots tot stilstand bij het indrukwekkende 9/11 anthem ‘Sirens’. Het fijne aan een powerballad als ‘Sirens’ is dat de stem van Cher minder bewerkt is. Met poptrack ‘Favorite Scars’, hymne ‘I Hope You Find It’ en het eveneens door Pink geschreven ‘Lie To Me’, gaat de rest van het album in een beduidend lagere versnelling. Het album lijkt door de deze plotselinge wisseling op twee gedachten te hinken.

Met een zestal bonustracks krijgt de liefhebber waar voor zijn geld. Al is het de vraag of de 90`s Eurohouse van ‘I Don`t Have To Sleep To Dream’ er echt toe doet. ‘Pride’ dat van Lady Gaga had kunnen zijn, doet dat wel. Net als het uit de film Burlesque afkomstige ‘You Haven`t Seen The Last Of Me’. Cher trekt hierin alle registers van haar vocale bereik open.

Closer To The Truth staat vol met potentiële dancehits die het goed zullen doen in clubs en discotheken. De liefhebbers van Cher`s ‘echte’ stem, die geen auto-tune nodig heeft, zullen het moeten doen met de spaarzame powerballads. Cher doet met Closer To The Truth ondanks haar leeftijd niet onder voor de Britney`s, Katy`s en Madonna`s van deze wereld.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Cher Label:Warner Music Benelux
Cover Oh Land - Wishbone

Oh Land - Wish BoneEen prachtige naam als Nanna Øland Fabricius lijkt voor iedere artiest een...