RECENSIE: Eric Clapton - Unplugged: Expanded And Remastered

Clapton
2013-12-03 Op 25 augustus 1992 verraste Eric Clapton iedereen met zijn aanwezigheid bij het MTV programma Unplugged . Als bluesgitarist had hij zijn naam meer dan gevestigd, opeens bleek de artiest ook als singer-songwriter uitstekend uit de hoek te komen. Het leverde hem zes Grammys op. Nu, twintig jaar na dato, komt er een geremasterde versie van Unplugged op de markt. Het drie schijven tellende project bevat twee cd’s en een DVD. Naast een soloalbum en uitgave van zijn Crossroads festival, is Unplugged dit jaar de derde release van de meestergitarist.

Op de tweede cd en de DVD valt materiaal te ontdekken van niet eerder uitgebrachte nummers. Het gaat, onder andere, om verschillende versies van nummers als ‘Running On Faith’ en ‘Walkin Blues’. Liedjes die in een andere versie het uiteindelijke resultaat haalden. Er staan ook nummers op die de oorspronkelijke uitgave niet haalden. Bij ‘Worried Life Blues’ is het een raadsel waarom dit niet is gebeurd. Het nummer van Big Maceo Merriweather wordt fantastisch vertolkt. Met een jankend orgel en een voortreffelijke solo van Clapton vliegen de bijna zes minuten voorbij.

De oorspronkelijke cd is van kwalitatief beter geluid voorzien. Daarbij blijft het project haar schoonheid behouden. ‘Tears In Heaven’ bewijst nog steeds een diepe indruk achter te laten. Het nummer is opgedragen aan zijn zoontje dat op vier jarige leeftijd overleed en heeft in al die jaren niks aan kracht ingeleverd. Ook de ingetogen versie van bluesrocknummer ‘Layla’ snijdt dwars door je heen. Nog steeds bewijst de cd een van de beste akoestische bluesplaten ooit gemaakt te zijn.

Met de nieuwe box van Unplugged heeft de Clapton liefhebber er weer een mooie uitbreiding bij. Wie het project nog niet in huis heeft krijgt er nu een paar fantastische extra’s bij. De toegevoegde extra’s zijn echter te gelimiteerd om het project aan te schaffen naast de Unplugged editie van twintig jaar geleden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Eric Clapton Label:Warner Music Benelux
Cover Venice - What Summer Brings

Venice - What Summer BringsKipp, Mark, Michael en Pat hebben alle vier iets gemeen: hun achternaam is...