RECENSIE: Eriksson Delcroix - For Ever

Sony
2014-02-19 Eriksson Delcroix is de naam waaronder het Belgische (liefdes)koppel Bjorn Eriksson (Zita Swoon, Maxon Blewitt) en Nathalie Delcroix (Laïs, Birds That Change Colour) musiceert. Beide hebben hun sporen in de muziek reeds verdiend en werkten op muziekgebied al eens samen in 2007. Toen onder de naam The Partchesz, onder andere met een gelijknamig album als voornaamste gevolg.

Naast zijn reguliere activiteiten werd Bjorn Eriksson in 2012 door filmregisseur Felix van Groeningen benaderd om de, thans naar een Oscar meedingende, Belgische speelfilm The Broken Circle Breakdown van muzikale omlijsting te voorzien. Speciaal dáárvoor bewerkte Eriksson oude country- en bluegrass klassiekers die hij inspeelde met The Broken Circle Breakdown Band.

Die bewerkingen bleken uiterst succesvol en zorgden samen met het succes van de film voor een bescheiden ‘countryhype’ bij onze zuiderburen. For Ever lijkt daar slim op voort te borduren. Het album bevat, naast vier prima covers (de traditional ‘Black Jack David’, o.a. van The Carter Family, ‘The Last Thing On My Mind’ van Tom Paxton, ‘I’m Leaving’ van Elvis Presley en ‘The Valley’ van Derroll Adams), acht zelfgeschreven songs waarin de liefde voor de countrymuziek centraal staat.

Verwacht daarbij geen overdadig aandoende countryballades maar authentieke, ingetogen, breekbare en grotendeels akoestische countrysongs die bij vlagen wel iets weg hebben van het werk van Gillian Welch. Binnen dat kader varieert het duo rijkelijk en reikt het van rustgevend naar bedwelmend en van lieflijk naar spanningsvol. De wisselende hoofdvocalen en prettige samenzang zorgen daarbij voor de nodige dynamiek op vocaal gebied.

Muzikaal gezien zijn opener ‘Home Is Where The Angels Roam’, de cover ‘The Valley’ en het instrumentale ‘Riding On A Snake With A Bottle Of Tequila In My Hand’ de absolute kaskrakers. ‘The Valley’ begint met een lange intro met duellerende gitaar en banjo, en weet een enigszins broeierig en onheilspellend sfeertje op te bouwen. Tevens kent het lichtpuntjes in de vorm van de samenzang en de fijne fiddle- en fluitarrangementen. De cover wijkt echter wel weer niet bijster veel af van het origineel van Derroll Adams.

Het voortreffelijke, geheel instrumentale, ‘Riding On A Snake With A Bottle Of Tequila In My Hand’ is dan toch wel degelijk het meest enerverende nummer van de plaat en komt wel rechtsreeks van de hand van het koppel. Bijna acht minuten op en top genieten, zonder dat daarbij de verveling ook maar één seconde de kop op dreigt te steken. Dat moet wel onbetwist vakwerk zijn.

Als geheel verraden de twaalf songs sowieso een flinke portie vakmanschap en passie. Het aantal covers op de plaat is wellicht wat aan de hoge kant, maar feit is wel dat de nummers met grote zorg geselecteerd lijken te zijn en mede daardoor perfect passen bij het originele werk. For Ever is dan ook een zeer coherente plaat die bol staat van de intieme en onderhoudende countryliedjes.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Eriksson Delcroix Label:V2 Records
Cover Van Dik Hout - Alles Wat Naar Boven Drijft

Van Dik Hout - Alles Wat Naar Boven DrijftOndergetekende heeft al sinds de doorbraakhit ‘Stil In Mij’ een zwakke plek...