RECENSIE: The Pink Mountaintops - Get Back

PMT
2014-04-29 Pink Mountaintops is een rockband die wordt gevormd door Stephen McBean en Gregg Foreman. McBean is wellicht beter bekend als frontman van Black Mountain, de band die in 2010 doorbrak met het album Wilderness Heart. Foreman is frontman van het wat minder bekende The Delta 72 en daarnaast is hij ook DJ. McBean en Foreman vormen de kern van Pink Mountaintops, maar ze hebben een flinke groep muzikanten om zich heen verzameld. Deze muzikanten hebben hun sporen verdiend in bands als Godspeed You! Black Emperor, Thee Silver Mt. Zion Orchesra, The Black Angels en Cold War Kids

Pink Mountaintops debuteerde tien jaar geleden met een titelloos album, twee jaar later gevolgd door Axis Of Evol. In 2009 verscheen Outside Love en het nieuwe album Get Back is dus alweer het vierde album. We hebben vrij lang op deze plaat moeten wachten, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met het sterk toegenomen succes van Black Mountain.

Waar Black Mountain sterk naar de klassieke rock neigt, is het geluid van Pink Mountaintops meer beïnvloed door indierock en punk. Het geheel is wat rauwer, wat rommeliger en bovendien behoorlijk gevarieerd. Zo is albumopener ‘Ambulance City’ nogal strak met kraut-achtige drumpatronen, maar ‘The Second Summer Of Love’ is een vrij gewoon rocknummer met vooral heel veel energie. In ‘North Hollywood Microwaves’ worden McBean en Foreman vocaal bijgestaan door freestylerapster Annie Hardy, die het nummer opsiert met haar nogal vunzige teksten. Muzikaal gezien is dit ook een opvallende track, vooral door de losgeslagen blazers.

‘Through All The Worry’, ‘Wheels’ en ‘Sixteen’ zijn lekkere rocknummers die vooral door de wat zeurderige manier van zingen en de galm die over de stem zit nogal Brits aandoen. Dit geldt ook voor het sterke Shakedown. De geweldige leadgitaar in dit nummer is overigens van J Mascis van Dinosaur Jr. Het wat zonnigere ‘Sell Your Soul’ laat de herkomst van Pink Mountaintops (oorspronkelijk uit Vancouver, tegenwoordig opererend vanuit LA) een stuk duidelijker horen. Ook afsluiter ‘The Last Dance’ klink behoorlijk Amerikaans. Deze wat slepende song heeft een groots geluid en is misschien wel de beste van het album.

Get Back is een behoorlijk goede plaat, maar het belangrijkste minpunt is de wel erg grote variatie. Hierdoor zit er niet al teveel lijn in het album en schiet Pink Mountaintops alle kanten op. Daar tegenover staat echter een flink aantal goede songs, vooral aan het begin en het einde van de plaat.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Pink Mountaintops Label:Jagjaguwar
Cover Skyliner - Outsiders

Skyliner - Outsiders Skyliner is een Amerikaanse progmetalband die al veertien jaar bestaat en...