RECENSIE: Howlin Rain - Live Rain

Howlin Rain
2014-07-25 Wie twee jaar geleden The Russian Wilds van Howlin’ Rain voor de eerste keer hoorde had minimaal drie weken nodig om weer met beide benen op de grond te belanden. Het Amerikaanse neo-hippie-collectief uit San Francisco veroorzaakte met dit derde album namelijk een gevoel dat het beste omschreven kan worden als een roes van desoriëntatie en jetlag. Heel even leek het er op dat de tijd ruim veertig jaar was terug gedraaid terwijl we werden meegesleurd in een hallucinerende trip door het viertal onder leiding van zanger/gitarist Ethan Miller. Wie er toen niet bij was heeft alsnog de mogelijkheid om dit thuis te ervaren want onlangs werd Live Rain, het eerste livealbum van de band uitgebracht.

Memorabele en zeer overtuigende optredens in Paradiso of tijdens het Into The Great Wide Open Festival bleken echter niet voldoende om het grote publiek te bereiken en bijvoorbeeld een plekje op het Lowlands-programma af te dwingen. Muzikale vrienden als producer Rick Rubin, Josh Homme of Black Crowes zagen het daarentegen wel degelijk zitten en besloten om het gezelschap op sleeptouw te nemen met vele succesvolle optredens in Amerika tot gevolg. Dat er besloten is om een live-registratie van deze tournee uit te brengen is verstandig. De psychedelica, blues en 70’s ‘arena-rock’ komen op het podium namelijk het beste tot zijn recht en bieden de luisteraar een aardige indicatie van de indrukwekkende live-verrichtingen waarmee Howlin’ Rain het publiek betovert.

De spacy uithalen van de toetsenist en gitaristen in combinatie met spectaculair drumwerk en maniakale vocalen leiden meerdere keren tot een kosmisch orgasme die zelfs Carlos Santana of The Grateful Dead in hun hoogtijdagen zou doen verbleken. Dat de enorme hoeveelheid publieksreacties in de opnamen iets te vet zijn aangedikt nemen we graag voor lief. Met Zwarte Cross zullen wij namelijk minstens zo hard meebrullen tijdens ‘Phantom In The Valley’ en het ruim elf minuten durende ‘Self Made Man’. In afwachting van dat optreden en al het andere moois dat we ongetwijfeld nog met deze band gaan beleven, is het prima uit te houden met dit live-overzicht waarin een goed overzicht wordt geboden van het beste dat Howlin’ Rain de eerste tien jaar heeft uitgebracht.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Howlin Rain Label:Konkurrent
Cover Thomas Barfod - Love Me

Tomas Barfod - Love MeMocht je nog nooit van Tomas Barfod gehoord hebben, dan kan dat heel goed...