RECENSIE: Crimson Shadows - Kings Among Men

Crimson
2014-09-27 Vorig jaar waren zij de grote winnaar van de Wacken Metal Battle wedstrijd. Zij mochten het podium betreden op één van de grootste metalfestivals van de wereld, namelijk Wacken Open Air in Duitsland. We hebben het over de Canadese powermetalband Crimson Shadows. Zij mochten hun tweede album Kings Among Men uitbrengen via het grote label Napalm Records. Hoe veelbelovend het ook klinkt, het lukt Crimson Shadows nergens om boven het stereotype van een powermetalband uit te komen.

De plaat opent met een instrumentaal nummer waarin zwaardengekletter en epische orkestraties de overhand hebben. Hierna gaat het los met de snelle track ‘Rise To Power’, een middelmatige song over koning worden. Het kent een thema dat vaak besproken wordt in de powermetal. Op Kings Among Men worden de middeleeuwen verheerlijkt met teksten die gaan over bier drinken, oorlog voeren en overwinningen. Hoe kan het ook anders? De plaat staat zo vol met clichés dat zelfs de gemiddelde muziekliefhebber doorheeft dat het wel erg typische powermetal is. Elke track kent een rauwe grunt, overstuurde solo en een geinig meerstemmig meezingrefrein. Dit is allemaal best goed uitgevoerd, maar het getuigt van weinig inspiratie.

De meeste nummers op het album duren vijf tot zes minuten. Met een uitschieter van tien minuten, dat tevens het laatste nummer is. ‘Moonlit Skies And Bloody Ties’ is een epische track die alles van het genre samenvoegt en tot enorme proporties uitvergroot.De eerste paar minuten zijn vermakelijk en vervolgens gaat de kwaliteit langzaam bergafwaarts omdat er werkelijk niets nieuws wordt gepresenteerd.

Dit album is een groot cliché dat op een goede manier is uitgevoerd. Liefhebbers van het genre zullen dit album met open armen ontvangen. Het echter zo enorm generiek dat het alleen een selecte groep fans aanspreekt. De rest moet het doen met een plaat die te herkenbaar en ongeïnspireerd is.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Crimson Shadows Label:Napalm Records
Cover Leonie Tielemans - Stillness

Leonie Tielemans - StillnessEr zijn plekken die voor totale rust kunnen zorgen. Dat is voor iedereen...