RECENSIE: Various - A Full Time Hobby 10th Anniversary Compilation

FTH
2014-12-28 Het platenlabel Full Time Hobby werd in 2004 opgericht door Nigel Adams en Wez. Geïnspireerd door andere onafhankelijke platenlabels heeft Full Time Hobby als oogmerk om een podium te bieden aan originele en creatieve muziek, die je ergens anders niet snel tegen komt. Artiesten als Braids, Tunng, Cheek Mountain Chief en The Hold Steady vonden hier hun plek. Met het tienjarig jubileum bracht het label een dubbelalbum uit met vijfentwintig tracks van haar artiesten, genaamd What The Hell Are YouDoing?

Het compilatiealbum geeft een goede kijk op de diversiteit die de platenmaatschappij te bieden heeft. We vinden aardig wat alternatieve pop-/rockbands terug op de twee schijfjes. Zeker de eerste paar tracks zijn leuk. ‘Alive With Pleasure’ (VivaVoce) is niet wat het tijdens het intro lijkt, ‘Turnstile Blues’ (Autolux) klinkt als Smashing Pumpkins en het diepe en toch vrolijke ‘Bullets’ (Tunng) is meteen een hoogtepunt. Ook het donkerdere ‘Wolves’ (The Accidental) is best prima en het vrouwelijke ‘I am under no disguise’ (School Of Seven Bells) en countryachtige ‘When We Embraced’ (Picah P Hinson) benadrukken de diversiteit.

Waar de eerste cd focust op de klanken uit de zero’s, laat het tweelingbroertje van de dubbelaar de muziek van dit decennium horen. Maar schijn bedriegt, want de opener ‘Demon Host’ (Timber Timbre) klinkt als Elvis Presley en ook ‘Tosta Mista’ (Hooded Fang) klinkt niet van deze tijd. Het ritmische ‘Cheek Mountain’ (Cheek Mountain Chief) weet je op te vrolijken en is een tweede hoogtepunt. Daarna wordt er wat ruimte geboden voor elektronische muziek, die misschien wat misstaat tussen de rest. Het album sluit af met de nieuwste aanwinsten van het label, die wat rustigere muziek maken. Hier springt ‘For The Miner’ van de als Melanie klinkende Samantha Crain er uit.

Natuurlijk hoort bij een jubileum een compilatiealbum. Full Time Hobby is niet het eerste label dat met dat idee is gekomen. Het leuke van dit album is dat de nummers op chronologische volgorde zijn gezet. Zo zie je met een beetje moeite een lijn in het opleverwerk van de platenmaatschappij. Maar zoals ook bij elk compilatiealbum zitten er naast de favorieten ook liedjes tussen die elke luisteraar wat minder liggen. Wij kunnen maar een ding zeggen: “Full Time Hobby, gefeliciteerd!”
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Various Label:Full Time Hobby
Cover Pissed Jeans - Shallow

Pissed Jeans - Shallow “I’m always so full of cum, never run out even once, and I say: Hey man,...