RECENSIE: UFLy - Love Smugglers

Ufly
2015-02-06 Dat er in je eigen land een term wordt bedacht voor jouw muziekstijl, geeft wel aan dat je aardig aan de weg timmert. De band UFly doet dat dan ook zeker in Polen, waardoor ze met de term "Flyrock" worden bestempeld. Wat dat nu echt inhoudt is natuurlijk subjectief. Feit is wel dat de band niet onopgemerkt is gebleven buiten de eigen landsgrenzen. Wellicht dat daarom de bandnaam een belletje doet rinkelen, hoewel ze tot 2012 door het leven gingen als Underground Fly. In november van het vorige jaar stond de band al drie maal in het voorprogramma van nationale trots Kensington, waarna deze samenwerking in omgekeerde volgorde ook Polen aan zal doen. Een handig een-tweetje en kijkend naar de muziekstijlen van beiden ook een logische.

Love Smugglers is in principe het derde studioalbum dat de band uitbrengt. Met dit nieuwe album zijn ze, naar eigen zeggen, echter niet alleen qua bandnaam verandert. Meer elektronische instrumenten, minder rockinstrumenten. Het bevestigt bij het luisteren vooral de eigen vergelijking met bands als Depeche Mode, Hurts en hier en daar wat Muse en U2. Vooral de wens om stadions te vullen lijkt de band uit te dragen met de meeslepende nummers.

De tracks op Love Smugglers hebben veelal dezelfde opbouw. Een rustige start, waarna het vaak na het eerste refrein oploopt tot een bombastisch geluid. Uitzondering hierop is het nummer ‘Get Up’. Een nummer dat Matt Bellamy zo had kunnen toevoegen aan het repertoire van Muse, al is het refrein vrij catchy. Het beproefde recept komt het beste tot zijn recht in het nummer ‘Light On The Other Side’, waarbij je zo een grote zaal meezingend voor je ziet.

Het album klinkt over het algemeen een beetje eentonig, waarbij dat negatiever lijkt dan dat het daadwerkelijk is. Het maakt de nummers erg toegankelijk en ook goed voor op de radio. Het kan zomaar zijn dat het aanslaat bij het grote publiek, waarbij een goed voorbeeld te nemen valt aan Kensington en aangezien de band dit al heeft gedaan is het wachten tot het door de zenders opgepikt gaat worden. Al kan het niet als ‘vernieuwend’ worden bestempeld. Beter kun je zeggen: goed afgekeken.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:UFLy
Cover Benjamin Clementine - At Least For Now

Benjamin Clementine - At Least For NowHet verhaal van singer-songwriter Benjamin Clementine is niet iets dat je...