RECENSIE: Twerps - Range Anxiety

Twerps
2015-02-25 Range Anxiety is de opvolger van het zelfbenoemde debuut van Twerps, het Australische collectief uit Melbourne. Verwacht geen ingewikkeld technisch hoogstaande muziek. Range Anxiety is namelijk een vrij conventioneel album. De Australische indie rockers komen op deze plaat met een verzameling snelle, soms opgewekte en vaak luchtige en simpele tracks, in de stijl van Girls en Real Estate. Galmende gitaren, een tikkeltje nostalgie en melancholie en alledaagse onderwerpen, geen moeilijkdoenerij dus.

Het Australische viertal opent sterk, het vloeiende gitaargeluid en de samenzang tussen Martin Frawley en Julia Macfarlane werkt aanstekelijk. De no-nonsense aanpak die Twerps hier hanteert werkt perfect en zo ontstaat een gevoel van oprechtheid bij het luisteren van de nummers. Toch is de risicovrije aanpak niet geheel zonder keerzijde. Een aantal keer zou je je kunnen afvragen of je een nummer niet al eerder op het album bent tegengekomen. Op die momenten is het toch jammer dat de band in herhaling valt terwijl het album maar een dikke 40 minuten duurt. Los van die herhaling is Range Anxiety een zeer fijne indie-gitaarplaat waarbij de band goed weet te schakelen tussen snelle en rustige nummers.

Het viertal uit Melbourne vraagt weinig van de luisteraar. Range Anxiety is daarmee een plaat die je zowel aandachtig als op de achtergrond kunt luisteren. Weinig spanning of vernieuwing. Dat klinkt misschien saai, maar muzikaal is het gewoon goed uitgewerkt. ‘Gewoon’ is daarom het sleutelwoord van deze plaat. In die zin vat de track ‘Simple Feelings’ deze plaat perfect samen. Lekker simpel en lekker veilig. Twerps blijft voorlopig in haar comfortzone en dat is helemaal geen probleem.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Twerps Label:Merge Records
Cover Echo Lake - Era

Echo Lake - EraDreampopformatie Echo Lake is een band die haar naam eer aan doet. Deze...