RECENSIE: Racoon - All In Good Time

Wasbeer
2015-03-19 Na Liverpool Rain hoopte ondergetekende dat de verfrissing op het album niet van tijdelijke aard zou zijn. Getuige de karrenvracht aan prijzen die Racoon nadien op de schoorsteenmantel mocht zetten, kregen de heren de beloning voor de energie die vanaf dag één in de band is gestoken. Zelfs nadat Sony de band op straat zette zorgde Another Day voor de opmaat naar hernieuwd succes.

Even zat de schrik er in toen de single ‘Brick By Brick’ uitkwam. Een typische Racoonsong die in het hoofd blijft zitten, maar waar de spanning ontbreekt. Zou All In Good Time dan net als Before You Leave de hooggespannen verwachtingen na een sterke voorganger niet kunnen waarmaken? Gelukkig komt Racoon ijzersterk voor de dag en blijkt ‘Brick By Brick’ misschien wel de minste track op het album. Dat is op zich dan ook wel weer een kwaliteit: een hit scoren met je minste albumtrack.

De documentaire Blue Days, Song Days gaf onlangs een kijkje in de keuken van het nieuwe album. Opvallend is de gedrevenheid waarmee de band op zoek is naar het perfecte popliedje. Meer nog wordt duidelijk dat de leden zich niet te groot voelen om aan de eigen kwaliteiten te blijven sleutelen. Neem drummer Paul Bukkens die nog steeds wekelijks les neemt om het stijgende niveau van de band aan te kunnen. Daarnaast wordt het belang van producer Wouter van Belle, die eerder ook Liverpool Rain produceerde, duidelijk. Hij zorgt net voor die twist waardoor de teksten van Van der Weide en de melodieën van gitarist Dennis Huige en bassist Stefan de Kroon naar een hoger plan worden getild. Neem het persoonlijke, op een simpel akoestische gitaartokkeltje gebaseerde ‘The Little One Falls’. De toevoeging van de piano, Fender Rhodes en autoharp geven het liedje net dat extraatje wat een tekst als deze verdient. Tegenover kleine liedjes als het verstillende ‘Young And Wise’ en ballad ‘Spit Your Heart Out’ staat het uptempo ‘Guilty’, dat voor afwisseling zorgt.

Racoon trekt de lijn van Liverpool Rain door met de toevoeging van blazers- en strijkersarrangementen. Het bleek al uit ‘Brick By Brick’, maar is ook te horen op het soulvolle ‘Heaven Holds A Place’ en het krachtige ‘Good To See You’, waarbij Van der Weide een avondje met Waylon lijkt te hebben doorgebracht, getuige de rauwe uithalen. Waar ‘Tommy’ tot een van de beste verhalende teksten van Racoon mag worden gerekend, is ‘Boy Breaks Heart’ het hoogtepunt van de plaat. De manier waarop Van der Weide met zijn zang en zijn tekst de koers van het liedje bepaalt is om kippenvel van te krijgen. Ook afsluiter ‘Fun We Had’ mag er zijn. Volledig in de stijl van The Beatles blijkt ontegenzeggelijk hun invloed op de muziek van Racoon.

Met All In Good Time weet Racoon het niveau van zijn voorganger vast te houden en soms zelfs te overtreffen. Dat past in de lijn van de zoektocht naar het perfecte popliedje. Zolang die zoektocht met dezelfde drive blijft voortduren kunnen we nog veel mooi werk van Racoon verwachten.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Racoon Label:Pias
Port

Portico - Living FieldsWanneer een bandlid een band verlaat komen de resterende leden vaak voor een...