RECENSIE: Gamma Ray - The Best Of

Gamma Ray
2000-04-08 Gamma Ray heeft dit jaar wat te vieren. Ze bestaan vijfentwintig jaar en om dit heugelijke feitje te vieren gaan ze alle albums opnieuw uitbrengen. Ze starten het jaar met een heuse The Best (Of). Hierop staan vijfentwintig tracks die verdeeld zijn over twee cd’s. De nummers zijn afkomstig van alle albums die de groep heeft gemaakt. Dit verzamelalbum is zowel op vinyl als op cd verkrijgbaar. Er wordt ook een exclusieve leren cd-versie uitgebracht. Maar is de muziek na zoveel jaar nog te pruimen?

Alle nummers zijn geremastered door Eike Freese en dit is vooral te horen op de oudere nummers zoals ‘Heaven Can Wait’ en ‘Send Me A Sign’. Nieuwere tracks als ‘Hellbent’ en ‘Avalon’ klinken onaangetast. De band geldt nog steeds als één van de grootheden in de powermetal. De stijl heeft de tand des tijds doorstaan, er zijn tegenwoordig nog talloze moderne powermetalgroepen. Het is goed te horen dat de heren niet meer de jongste zijn. Hun voorliefde voor heavy metal komt duidelijk naar voren. Dit genre klinkt minder modern dan de powermetal, aangezien weinig jeugdige groepen heavy metal spelen.

De cd’s hebben een weloverwogen songkeuze. Elke track is sterk en het is voor de leek moeilijk te horen welke tracks van vorig jaar zijn en welke van hun debuut komen. Voor de nieuwkomer is dit een perfecte manier om de groep te leren kennen. De doorgewinterde fan zal vooral geïnteresseerd zijn in de nieuwe uitgaves van de oude albums. Toch zullen ze hiermee ongetwijfeld veel herinneringen ophalen. Het is geen originele keuze geweest om het oeuvre te presenteren als een best of, maar het werkt wel. Ze hebben de songs zo gekozen dat het lijkt alsof je naar twee platen luistert met een kop, romp en staart. Netjes.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Gamma Ray Label:Edel
Rosie

Ntjam Rosie - The OneEind maart werd op Radio Zes de zwarte lijst uitgezonden, de hitlijst waarin...