RECENSIE: Clayborn - Every Dog has its Day

Clayborn - Every Dog
2006-11-28 Het is hard gegaan voor de Rotterdamse band Clayborn. Al twee jaar na de oprichting speelde band op Parkpop, werd haar muziek gebruikt in de winnende film op het Edinburgh film festival en was de band te zien in het MTV programma Sixpack. Nu is er dan het eerste full-lenght album Every Dog has its Day.

Na enkele luisterbeurten ontdek je al snel dat het niet heel verwonderlijk is dat het zo snel is gegaan met deze band. Rock en Roll in de meest letterlijke zin van het woord, geproduceerd door drie erg goede muziekanten. Zangeres Crazy Jane is in spreekwoordelijke zin de kers op de taart en deze rol vervult ze met glans. Wie deze band live heeft mogen aanschouwen weet bovendien dat zij en haar mannen een zaal met tien man kunnen omtoveren in een concerthal waar honderden mensen staan.
En wat wil je met een aanstekelijk nummer zoals The Mission en een uiterst effectief refrein zoals in Too Happy en Hey, Hey, Hey.

Gas terug, een relatief begrip bij Clayborn, met de track Kurt & Jane. Een spannend nummer met een heerlijk refrein. Je hoort ook goed hoe effectief de muzikanten spelen. Nooit een overbodige noot en alles strak. Heel goed gelukt is tevens het nummer Liar. Rollende en drums bass terwijl de gitaar het uiterst simpel houdt met een tegendraads effect.

De andere kant van het verhaal is dat alle nummers qua sound, met de mogelijke uitzondering van het daarnet genoemde Liar, vrijwel allemaal hetzelfde klinken. Voeg daarbij dat alle nummers heel erg rockend zijn en je krijgt een licht eentonige cd. Vanzelfsprekend zal de liefhebber daar maling aan hebben. Maar zo baanbrekend als de muziek in de biografie omschreven is, is het niet.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Clayborn Label:Suburban Records
Killswitch Engaged Daylight

Killswitch Engage - As Daylight DiesDoor de komst van het internet zal het je niet snel meer gebeuren dat je...