RECENSIE: Halestorm - Into The Wild Life

Halestorm
2015-05-12 Halestorm is ooit begonnen als een klein familiebedrijf. De Amerikaanse rockband begon al in 1997 met drummer Arejay Hale en zijn piepjonge zus zangeres/gitariste Elizabeth “Lzzy” Hale. De band werd gecomplementeerd door vader Roger Hale die in de beginjaren op de bas speelde. In 2004 gaf hij de vier snaren over aan de jongere Josh Smith. Daarvoor al, in 2003 had gitarist Joe Hottinger, de in 2000 tot de band toegetreden Leo Nessinger vervangen. In deze samenstelling begon de band serieus aan een carrière te werken, waarbij de band al snel door Atlantic werd opgepikt.

Omdat de band toen al een livereputatie van jewelste had werd als eerste in 2006 een live EP uitgebracht voordat in 2009 het studiodebuut uitkwam. De puntige en krachtige rock werd door een alsmaar groter wordend publiek gewaardeerd, niet het minste doordat de band maar liefst 250 maal in een jaar ergens op een podium staat. Het is dan ook de beste manier om de band te zien: op het podium. Maar ook hun studioplaten mogen er zijn, wat dan ook geldt voor de derde plaat van Halestorm: Into The Wild Life. Hoewel het energieniveau van een livesetting op dit studioalbum wat is ingedamd, blijft er nog genoeg fraais over om lekker te genieten van deze plaat, die overigens een aantal rustige nummers kent ter afwisseling, maar ook dat kennen we van Halestorm.

Het album begint lekker rauw met het weerbarstige ‘Scream’, waarna met ‘I Am The Fire’ het meest radiovriendelijke nummer van de plaat wordt voorgeschoteld. Het refrein van dit nummer blijft al na eenmaal hangen. Dat doen ze dus goed. Als daarna het springerige ‘Sick Individual’ ook al zo lekker blijft hangen kun je na drie nummers al zeggen dat Halestorm iets moois heeft opgenomen.

Na vier songs is het tijd voor een ballad in de vorm van ‘Dear Daughter’. Het nummer bevat een relaas van een ouder naar een dochter om in het harde dagelijkse leven te kiezen voor jezelf en je niets van anderen aan te trekken. Het nummer wordt door Lzzy Hale prachtig gezongen.

In het ruige ‘Mayhem’ gaat Halestorm de kant van In This Moment op, maar het nummer wordt moeiteloos afgewisseld met het vrij rustige ‘Bad Girl’s World’ dat ook weer zo een pakkend refrein heeft. Ook hierna worden de rauwe rockers afgewisseld met rustiger werk. Het enige minpunt hiervan is dat de afwisseling een beetje de vaart uit de plaat haalt, terwijl deze zo voortvarend begon. Het neemt niet weg dat de nummers wel aan alle kanten kloppen.

Het is duidelijk dat Halestorm met Into The Wild Life een bloedcommerciële maar puike plaat heeft opgenomen. Werkelijk elk nummer heeft hitpotentie, dat zegt genoeg. Deze plaat zal de populariteit van deze podiumbeesten alleen maar vergroten.
Recensent:Jan Didden Artiest:Halestorm Label:Warner Music Benelux
Cover The Galactic Lo-fi Orchestra - The Galactic Lo-Fi Orchestra

The Galactic Lo-fi Orchestra - The Galactic Lo-Fi OrchestraAls voorproefje op hun nieuwe album stel t The Galactic Lo-Fi Orchestra ons...