RECENSIE: Son Lux - Bones

Son lux
2015-07-30 Als Son Lux nam Ryan Lott alle muziek van zijn eerste drie platen voor eigen rekening. Na een uitstapje met onder andere Sufjan Stevens, heeft Lott echter hulp in het leven geroepen. Met ondersteuning van Ian Chang en Rafiq Bhatia is Son Lux inmiddels uitgegroeid tot een trio, waarbij ieder een flinke schep inbreng heeft.

Niet dat het laatste album Lanterns saai was, maar op Bones hoor je zeker het verschil in mankracht. Een goed voorbeeld is het nummer 'Change Is Everything', wat erg groots is opgezet. De dramatische zang van Lott, ondersteund door gitaar en drums van Chang en Bhatia, verandert al gauw van een sfeervol stuk naar een door distortion gedreven upbeat gedeelte. Dit gecombineerd met een achtergrondkoor en vele synthesizer effecten maakt dat het nummer erg gevarieerd is. De boodschap is duidelijk: "Are we fixed or free?"; zijn wij als mens werkelijk helemaal vrij?

In 'Flight' zijn ook duidelijk de invloeden van de nieuwe muzikanten te horen. Het door drums voortgestuwde nummer, in samenwerking met de zachte stem van Lott, is een dansbaar stukje muziek en is een van de meer up-tempo songs op het album. Het geheel is een stuk minder zacht dan op Lanterns, wat bij vlagen ook een paar dromerige songs voorschotelde en dat is op Bones een stuk minder. 'This Time' is bijvoorbeeld een nummer wat erg vol staat van de (gitaar) distortion en synthesizer effecten. Tegelijkertijd creëert Son Lux een meer dansbaar kader om hun nummers, want ook 'This Time' is ritmisch.
Son Lux maakt met Bones geen makkelijke muziek, maar dat is het ook nooit geweest. De tendens is zelfs dat de muziek een stukje duisterder is dan op voorganger Lanterns. De vocalen klinken zacht doch treurig in 'Your Day Will Come', evenals op 'You Don't Know Me'. Laatstgenoemd nummer krijgt nog een duister laagje mee door de horns en de violen die voor spontane en intense stukken zorgen.

Met de uitbreiding van één naar drie muzikanten in Son Lux is er veel meer te verkennen op het album. De nummers zijn nog wat complexer, een tikje aparter maar niet minder mooi. Tevens geeft de dramatische zang van Lott t de nummers nét dat beetje extra grootsheid mee. Het maakt Bones niet minder toegankelijk, maar wel een heel stuk artistieker en interessanter. Eentje om vaker op te zetten!
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:Son Lux Label:Caroline Records
Desapara

Desaparecidos - PayolaConor Oberst is een druk man. Leverde hij met Bright Eyes al een aantal...