RECENSIE: Sun Kil Moon - Universal Themes

Sun Kil Moon
2015-08-14 Soms is het onmogelijk om een album te beoordelen zonder uitgebreid in te gaan op de artiest(en) achter de muziek. Universal Themes van Sun Kil Moon is zo'n plaat. Bij de eerste track bekruipt je al het gevoel van "wauw, hier wil ik meer van weten", intens als het klinkt. Tenzij je al bekend met het fenomeen Mark Kozelek natuurlijk.

Met zijn 48 jaar loopt Kozelek al een tijd mee. Vanuit Ohio, waar hij opgroeide, verkaste hij naar San Francisco, waar hij in 1989 de Red House Painters oprichtte. Tussen 1992 en 2001 bracht het gezelschap zes albums uit. De laatste, Old Ramon, bleef door perikelen met de platenmaatschappij lang op de plank liggen. In die periode hield Kozelek zich bezig met diverse solo projecten, hetgeen het momentum van de band brak. In 2001ging Kozelek met een andere bezetting door als Sun Kil Moon, de naam van een Koreaanse lichtgewicht bokskampioen (Kozelek is een fervent boksliefhebber).

Kozelek trad veel op, niet zelden solo met alleen zijn gitaar, produceerde, bracht live albums uit, schreef en zong op werk van bevriende bands, maakte (soms onherkenbare) covers, droeg bij aan compilaties en tribute albums, richtte zijn eigen label op en speelde in films. Gedurende zijn hele carrière bleef Kozelek's werk low key, zijn muziek ingetogen en zijn reputatie dat van een cultzanger. Totdat vorig jaar Benji uitkwam. Deze zeer persoonlijke, grotendeels autobiografische plaat kreeg lovende recensies en bracht Kozelek meer bekendheid.

Opvolger Universal Themes gaat nog verder in rauwheid. De stem van Kozelek klinkt nog gekwelder, de nummers zijn langer (acht nummers, gemiddeld bijna negen minuten) en de storytelling stijl van zingen gaat hier en daar over in spoken word. De songs behandelen zowel grote levensvragen als kleine persoonlijke situaties. Het openingsnummer ‘The Possum’, waarin het symbool van een gewond dier gebruikt wordt voor een overpeinzing van de strijd van het leven, de dood, vriendschap en liefde, vat de thematiek van het album goed samen.

Hoewel Universal Themes niet zo enthousiast wordt ontvangen als zijn voorganger, kan de songwriting van Kozelek als uniek en experimenteel genoemd worden. Ondanks de lengte van de nummers verveelt het nergens, onder andere dankzij vele tempo- en stijlwisselingen.

UniveralThemes is uniek en aangrijpend, maar verwacht geen doorsnee singer-songwriter geluid. Het is hard werken om deze plaat tot je te nemen, maar degenen die deze uitdaging aangaan zullen er niet bekaaid van afkomen.
Recensent:Michiel van den Dorpel Artiest:Sun Kil Moon Label:Rough Trade Distribution
Frahm

Nils Frahm - Music For The Motion Picture VictoriaMisschien hangt er wel een poster van Beethoven boven zijn bed, en luistert...