RECENSIE: Bill Ryder Jones - West Kirby County Primary

Ryder-Jones
2015-12-29 Bill Ryder-Jones is een druk en excentriek man. Nadat hij in 2008 zijn jeugdvrienden van The Coral verliet om aan een solocarrière te gaan werken heeft hij tal van interessante projecten op zijn cv bij kunnen schrijven. Onder andere een instrumentaal soloalbum, een filmscore, gitaarwerk op albums van de Arctic Monkeys en The Last Shadow Puppets en productiewerk voor The Wytches en Hooton Tennis Club zijn nog maar het topje van de ijsberg. Waar gaat een man met zijn ervaring heen voor het opnemen van zijn derde soloalbum? In het geval van West Kirby County Primary zit het antwoord al in de naam: naar zijn ouderlijk huis in het Engelse plaatsje West Kirby, vlakbij de beroemde muziekstad Liverpool.

Na een instrumentaal solodebuut en een opvolger die eigenlijk meer diende als ode aan folkzanger Bill Callahan dan als officieel album is de derde Ryder-Jones wel degelijk een volledig gerealiseerd muzikaal statement. Sterker nog, West Kirby... duikt heel diep in de jeugd en persoonlijke beslommeringen van de man. Liedjes als ‘Daniel’ verhalen hartverscheurend over het verlies van een kind en ‘Put It Down Before You Break It’ gaat over het leven met een psychische ziekte (Ryder-Jones kampt met een zogeheten depersonalisatiestoornis). Door alles op te nemen in zijn ouderlijk huis krijgt het ook een heel persoonlijk gevoel, een breekbaarheid die je zou missen bij een volledig in de studio opgenomen plaat. Het helpt ook dat de plaat gemixt is door James Ford, de superproducer die onder andere de Arctic Monkeys begeleid heeft in hun vele gedaanteverwisselingen. Ford laat het rammelende geluid intact maar geeft het wel een haarscherp randje.

In tegenstelling tot zijn tweede album A Bad Wind Blows In My Heart is West Kirby geen folkplaat. Het album wisselt tussen langzame, verhalende liedjes en wat meer rammelende indierock in de stijl van The Kinks. Op de beste momenten, zoals op ‘Two To Birkenhead’ en ‘Catharine & Huskersson’, weet hij beide stijlen in één nummer te combineren. Ryder-Jones bezit de kwaliteit zijn muziek klein te houden zonder dat de nummers hierbij aan kracht in moeten leveren. De emotionele ‘punch’ van nummers als ‘Daniel’ werken erg goed in de gehanteerde fluisterstijl, het erg Britse kitchen-sink aspect voelt nooit weemoedig of overdreven aan, eerder aandoenlijk en meeslepend.

Bill Ryder-Jones mag dan bekend zijn geworden als gitarist, arrangeur en producer, als songschrijver heeft hij met West Kirby County Primary wéér een nieuwe piek bereikt. Een emotioneel, meeslepend album dat op de juiste momenten de teugels laat vieren. Onderschat nooit de kracht van een muzikant uit Liverpool.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Bill Ryder Jones Label:Domino Records
Tuff

Tuff Love - Dregs Tuff Love is een Schotse indierockband bestaand uit leden Julie Eisenstein...