RECENSIE: Bombay - Show Your Teeth

Bombay
2016-03-01 Het eerste album van Bombay Show Pig was uiterst succesvol en met overtuigende optredens wist het duo veel fans voor zich te winnen. Om het geluid breder te maken werd bassist Gijs Loots toegevoegd en met zijn drieën werd een nieuwe plaat opgenomen. Drumster Linda van Leeuwen verliet echter de band en Mathias Janmaat bleef als enige originele lid over. Er werd op zoek gegaan naar een vervanger voor van Leeuwen, want het ijzer moet heet gesmeed worden, dus een nieuwe plaat moet live gespeeld kunnen worden, Dat zal niet heel eenvoudig geweest zijn, want van Leeuwen is behoorlijk belangrijk voor het geluid en naast het drumwerk maakt ze gebruik van veel elektronica en zingt ook regelmatig.

Uiteindelijk werd Lisa Ann Jonker gevonden en kon eindelijk Show Your Teeth uitgebracht worden, waarbij terloops ook nog het “Show Pig” gedeelte sneuvelde en de band nu als Bombay verder gaat. Op het eerste gehoor lijkt het alsof het drietal wat van de sprankeling van de eerste langspeler heeft verloren, maar niets blijkt minder waar. De groep gaat juist meer de diepte in en daar hoor je nog steeds de sprankelende details en creatieve wendingen. Zo vindt je weer een lekker springerig liedje als ‘Slow Motion’ terug, maar tegelijkertijd wordt dat gevolgd door het wat schurende ‘Gold Rush’.

Voor de productie werd wederom Simon Akkermans gevraagd en hij heeft ervoor gezorgd dat de nummers mooi vol en gedetailleerd klinken. De baslijnen van Loots zorgen voor meer vlees op de botten, waardoor nummers als ‘Love Your Enemies’ en ‘Bored’ aan kracht winnen en meer gaan rocken. Gelukkig zijn de wat vreemde wendingen gebleven, die de band nu juist zijn eigen geluid geven. Zo is ‘Mandatory Dream Sequence’ een vervreemdende soundscape en sluit de plaat af met ‘Lighten The Low’ waarin de staccato gitaar en kale drums een typische Bombay sfeer neerzetten.

Het is goed om te horen dat ondanks de wisselingen in de bezetting Bombay nog niets van zijn glans heeft verloren. In tegendeel, de band is juist gegroeid en heeft nieuwe dimensies aan het geluid toegevoegd. Daarmee blijven ze zich onderscheiden en is Show Your Teeth een plaat waarmee ze voorlopig weer vol vertrouwen vooruit kunnen en we ze hopelijk vaak live kunnen gaan zien.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Bombay Label:V2 Records
Cover Basia Bulat - Good Advice

Basia Bulat - Good AdviceEen singer-songwriter, maar dan net anders. Dat is de meest treffende manier...