RECENSIE: The Drones - Feelin Kinda Free

Drones
2016-07-23 De Australische alternatieve rockband The Drones rondom zanger-gitarist Gareth Liddiard weet al jaren op te vallen met zijn 'noise rock', gesterkt door maatschappijkritische teksten. Kan Feelin' Kinda Free het succes van zijn sinistere, bejubelde voorganger I See Seaweed evenaren?

Het album opent met 'Private Execution' dat zich kenmerkt door gemeende vocalen over een warrige achtergrond vol klagende instrumenten. Dat ook Feelin' Kinda Free een sinister album is blijkt al snel. Zo richten de confronterende teksten van frontman Liddiard zich op de onjuistheden en donkere kanten van de wereld. Ook instrumentaal voelen de rauwe tracks chaotisch en zwaar aan. Hierdoor lijkt het album in eerste instantie simpelweg een brei van geluiden.

Maar wie de tijd neemt voor Feelin' Kinda Free ontdekt de sterke structuren. Zo zijn er duidelijke lijnen met goede melodieën hoorbaar binnen de tracks. Het tweede nummer 'Taman Shud', dat als single werd uitgebracht, blinkt hierin uit door een "dansbaar" (aldus Liddiard) ritme te combineren met veel harmonische geluiden die worden voortgebracht uit diverse instrumenten.

Een van de hoogtepunten op de plaat is de beladen ballad 'To Think That I Once Loved You'. Na dit sfeervolle, duistere nummer volgen tracks die minstens zo dreigend zijn. De chaos van het album eindigt met een climax op 'Shut Down SETI'.

In lijn met eerder werk van The Drones is Feelin' Kinda Free een album vol sterke, kritische teksten en dreigende geluiden, gehuld in een duistere sfeer. Het verschil met zijn voorganger(s) is het toenemend gebruik van electro en thema's. Alle acht krachtige tracks op deze plaat zijn stuk voor stuk bewijsstukken van vakmanschap binnen de opvallende 'noise rock'.
Recensent:Niel Verstegen Artiest:The Drones Label:Bertus
Cover The Jig - Proximo Disco

The Jig - Proximo DiscoHet Amsterdamse The Jig omschrijft zichzelf als een instrumentale...