RECENSIE: Giant Gutter From Outer Space - Black Bile

Gutter
2016-09-06 Bas en drums, meer heeft Giant Gutter From Outer Space niet nodig op haar nieuwe album Black Bile. Het Braziliaanse duo heeft met Hernan Borges De Oliveira een beest op bas in huis en beschikt met Johnny Roberto Rosa over een inventieve drummer. Dit levert een energieke plaat op met instrumentale, experimentele muziek die haar basis vindt in de metal. Maar de muziek is breder dan dat. Naast metal zijn invloeden hoorbaar uit de hoek van de rock, prog, jazz en avant-garde.

Borges De Oliveira vergt het uiterste van zijn basgitaar. De bas gromt, ronkt, rockt en swingt gevaarlijk en legt hiermee een solide en heavy basis voor de roffels, fills en tempowisselingen van drummer Roberto Rosa. Liefhebbers van zware instrumentale muziek komen met dit album aan hun trekken. Na twee eerdere EP’s, Set Adrift en Stumm, is Black Bile hun eerste volwaardige release. Het basgeluid roept in de meer swingende passages, - vooral in ‘Joy And Misery’ en ‘Funeral Under My Window’-, herinneringen op aan het basgeluid van basvirtuozen als Les Claypool (o.a. Primus), Rob Wright (NoMeansNo) en Andrew Weiss (o.a. Butthole Surfers, Henry Rollins).

Door inventief om te gaan met het beperkte instrumentarium, zijn de Braziliaanse heren er in geslaagd een energiek en sfeervol album af te leveren. Wil je weten hoe de band live opereert? Check dan de video van het nummer ‘Joy and Misery‘ op de facebookpagina van de band. In de video worden energieke live beelden van de band in de oefenruimte afgewisseld met naargeestige beelden van de Zweedse horrorfilm The Phantom Carriage uit 1921. Interessant bandje.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Giant Gutter From Outer Space Label:RVP Records
Cover The Meteors - The Power Of 3

The Meteors - The Power Of 3De Britse band The Meteors (niet te verwarren met de Nederlandse band met...