RECENSIE: Good Old War - Broken Into Better Shape

GOW
2016-09-28 Good Old War is een indiefolkband uit Philadelphia, opgericht door drie authentieke muzieknerds. Nee, de naam is niet cynisch bedoeld. Sterker nog, het heeft helemaal geen betekenis. Het is een afgeleide van de namen van de heren; Keith Goodwin, Tim Arnold en Dan Schwartz, hoe corny wil je het hebben? Vanaf 2008 heeft de band vier albums gemaakt, inclusief Broken Into Better Shape, die in USA al in 2015 uitkwam. In tegenstelling tot de eerste drie albums, waar alle songs individueel zijn geschreven, is Broken Into Better Shape de resultante van samenwerking tussen de bandleden en songwriters uit New York Los Angeles, en uiteindelijk Nashville, waar de plaat werd afgerond door producer Jason Lehning, bekend van Alison Krause en Dolly Parton. De nieuwe aanpak heeft gezorgd voor een ander geluid dan hun eerste drie overwegend folky albums. Broken Into Better Shape heeft een voller, meer gearrangeerd geluid, met meer popinvloeden dan op hun vorige albums. Qua structuur zit er niet veel variatie in nummers. De spanning wordt vooral gemaakt door verschil in tempo en arrangement.

Het openingsnummer ‘Tell Me What You Want From’ is een goede binnenkomer; uptempo, catchy riffs. Hierop volgen het rustige ‘Fly Away’, ‘Never Gonna See Me Cry’ met mooie harmonieën, het titelnummer met een lekkere laidback intro, ‘Small World’ met een aanstekelijk refreintje, het wat haastige ‘Broken Record’, een melancholisch ‘One More Time’, Het wat bombastischer ‘I’m The One’, het matige ’Dark Days’, en een breekbaar liedje als afsluiter, ‘Don’t Forget’. Deze laatste song is een goed voorbeeld van het feit dat het album tekstmatig (ook) niet diep gaat: ”Don't forget I won't forget you, Don't forget me, I won't forget you, After all that we've been through. Don't forget I won't forget you “.

Broken Into Better Shape is geen slechte plaat, maar gaat de wereld niet veranderen. Good Old War doet er beter aan zich weer te gaan richten op waar ze ècht goed in zijn; zie hun voorgaande albums. De fans zullen dit album echter zeker waarderen.
Recensent:Michiel van den Dorpel Artiest:Good Old War Label:Nettwerk Music Group
Cover Will Butler - Friday Night

Will Butler - Friday NightNa het verschijnen van Reflektor is het al een tijdje rustiger rondom...