RECENSIE: Lonely The Brave - Things Will Matter

LTB
2016-09-29 Op het moment dat het debuut nog moest verschijnen had Lonely The Brave in 2014 zo ongeveer alle grote festivals al bezocht. De uitstekende live reputatie van de Britse rockband was ze al vooruitgesneld. Na het machtige en door de pers prima ontvangen The Day’s War is er dan nu Things Will Matter, de door producer Ross Orton, die zich ook al eens met Arctic Monkeys en M.I.A. had bezig gehouden, geproduceerde nieuwe plaat. Gebleven zijn de sterke en herkenbare elementen van die eerste maar voor dit nieuwe hoofdstuk heeft de band nadrukkelijk gekozen om niet de gemakkelijkste weg in te slaan. De fans van het eerste uur hoeven zich dus geen zorgen te maken. Desondanks staat hier, nog meer dan op de voorganger, de melodie centraal en is de band er in geslaagd een verzameling tracks op te nemen die stuk voor stuk iets pakkends bevatten en donders goed in elkaar steken.

De donkere sfeer van opener ‘Wait In The Car’ belooft al veel en doet, mede vanwege de spannende opbouw, de adem benemen. Met de krachtige, laag gestemde vocalen van zanger David Jakes krijgt de muziek van Lonely The Brave een extra geladenheid waarin verschillende stemmingen elkaar snel afwisselen. Het verpletterende ‘Black Mire’, het rauwe ‘Rattlesnakes’ en het meedogenloze ‘Radar’ hakken er goed in. Vrolijk wordt het nergens, enerverend zoals in bijvoorbeeld ‘Play Dead’ des te meer. De gitaargedreven bombast wordt nog eens extra versterkt door de komst van een extra gitarist waarmee de sound nog voller klinkt dan dat het al was. Lijkt er met ‘Boxes’ even gas te worden terug genomen, met het epische slotstuk ‘Jaws of Hell’ lijkt het beste voor het laatst te zijn bewaard en vinden we in dit acht minuten durende epos alles wat deze band zo sterk maakt.
Lonely The Brave maakt de hoog gespannen verwachtingen meer dan waar en toont met Things Will Matter aan klaar te zijn voor een plaatsje in het linker rijtje van de categorie ‘Stevig werk voor de langere termijn’.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Lonely The Brave Label:Hassle Records
CLV

Neko Case - Case/Lang/VeirsNeko Case, K.D. Lang en Laura Veirs. Drie vrouwelijke vocalisten met elk een...