RECENSIE: The Anchoress - Confessions Of A Romance Novelsist

Anchoress
2016-12-14 Catherine Anne Davies, met artiestennaam The Anchoress, is in Nederland nog niet heel erg bekend, maar heeft sinds de release van haar debuutalbum Confessions Of A Romance Novelist genoten van veel populariteit in Engeland. Dit is zeker niet onbegrijpelijk, aangezien de multi-instrumentalist uit Wales op deze plaat een hele hoop talent laat horen. Haar singles werden veel gedraaid op BBC 6, bereikten de tweede notatie in de Hype Machine en kwamen op de elfde plaats in de Apple Music video chart, meer dan genoeg media-aandacht dus. Maar is al deze aandacht wel terecht? Of was The Anchoress op de juiste plaats op het juiste moment?

De tracks (twaalf in totaal) doen een beetje een jaren-80 feel aan, en dit is precies hetgeen dat ze wilde bereiken. Maar we horen ook af en toe wat andere inspiraties terug, zoals de toch wat modernere sound van ‘One For Sorrow’, een nummer met een vlotte sound en een feministische ondertoon. Een andere overduidelijke inspiratie is Lana del Rey, en dit horen we voornamelijk terug in ‘Waiting To Breathe’, de tiende track van het album. Een luisteraar die niet bekend is met The Anchoress zou dit nummer zomaar met bovengenoemde inspiratie kunnen verwarren.

Komt dit alles ten koste van haar eigen sound? Het antwoord op die vraag is een nee, al blijft het altijd lastig zoiets te concluderen over een eerste album, er is uiteraard nog niet veel referentiemateriaal. Wat daarentegen wel zeker is, is dat het geluid dat The Anchoress van zich laat horen iets nieuws is, en zeker niet iets wat we al te vaak tegen komen. Veel vrouwelijke artiesten zijn er niet die de variatie van de gritty openingstrack ‘Long Year’ tot het dansbare ‘Chip On Your Shoulder’ aan durven, en kunnen.

Al met al is Confessions Of A Romance Novelist een fijn album met veelbelovende muziek erop. Een ‘minpuntje’ is wel dat het verhaal van de Romance Novelist die in de titel genoemd wordt niet helemaal duidelijk doorschemert, terwijl dit volgens The Anchoress een overduidelijke verhaallijn zou zijn. Maar ach, als dat het ergste is, blijft het hoe dan ook een dikke aanrader.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:The Anchoress Label:Bertus
Cover Soft Hair - Soft Hair

Soft Hair - Soft HairConnan Mockasin en Sam Dust (bekend van LA Priest en Late of the Pier) vormen...