RECENSIE: Virginia Wing - Forward Constant Motion

Virginia Wing
2017-01-17 Virginia Wing debuteerde twee jaar geleden met het album Measures Of Joy. Sindsdien heeft drummer Sebastian Truskolaski de band verlaten en zijn alleen Alice Merida Richards (zang, synths, sampler) en Sam Pillay (gitaar, synths, sampler) nog over. De drums komen tegenwoordig uit de computer.

De muziek van Virginia Wing laat zich niet zo makkelijk omschrijven. De belangrijkste elementen zijn elektronica, tegendraadse beats, ijle synths en onderkoelde zang. Stereolab is de band die het vaakst genoemd wordt als referentie, maar ondergetekende moest bij beluistering van Forward Constant Motion ook regelmatig denken aan een tegendraadse versie van Chvrches. De zang van Richards doet bij vlagen sterk denken aan Nico (die van The Velvet Underground & Nico). In bijvoorbeeld ‘ESP Offline’ zitten opvallende steeldrums, waardoor deze track weer meer aan The Knife doet denken.

De eerste helft van Forward Constant Motion is het meest toegankelijk, met het eerder genoemde ‘ESP Offline’, het stuiterende ‘Miserable World’ en de melancholische single ‘Grapefruit’.

Halverwege het album staat de verstilde track ‘Sonia And Claudette’, waar tegen het eind een zeer irritant piepje in zit. Als je dit over je koptelefoon luistert, doet het waarschijnlijk echt pijn. Hierna volgt een reeks experimentele tracks met titels als ‘Forward Loop’, ‘Be Contained’, ‘Permaboss’ en ‘Hammer And Nail’. Pas de allerlaatste track op het album, ‘Future Body’ gaat weer meer richting de toegankelijkere sound van het begin van het album.

Virginia Wing maakt het de luisteraar niet echt makkelijk. De eerste helft van Forward Constant Motion is relatief toegankelijk, maar de tweede helft van het album is behoorlijk experimenteel. Hierdoor voelt het album als een lange zit, terwijl het maar 43 minuten duurt. Forward Constant Motion is zeker niet slecht, maar vergt wel een flinke inspanning van de luisteraar.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Virginia Wing Label:Fire Records
Cover Baltic Fleet - The Dear One

Baltic Fleet - The Dear OneHet uit Engeland afkomstige Baltic Fleet is de alias voor producer en...