RECENSIE: Thought Chamber - Angular Perceptions

Thought Chamber - Angular
2007-04-11 Dat Thought Chamber minstens twee bekende, ervaren mannen in hun midden heeft is duidelijk. Voornamelijk dankzij zanger Ted Leonard van Enchant en Michael Harris van Arch Rival op gitaar, keyboard en zang steekt het geheel sterk en strak in elkaar. De vijf Amerikaanse mannen combineren op hun debuutalbum veel verschillende muziekstijlen, waaronder rock, metal, funk en groove. Er blijft wel een dynamisch geheel bestaan en het klinkt innovatief, gecompliceerd en zorgt voor veel variatie.

Het geheel is een groot, dromerig, dramatisch theater. Progressieve metal met een randje gothic en veel gebruik van achtergrondkoren. De muziek is bombastisch, symfonisch, sprookjesachtig met veel gillende gitaren. Er is een sterke invloed uit de jaren ’80 aanwezig, het smaakt als een Toto-ijsje met een metaltopping.

De nummers ‘Accidently on purpose’, ‘Premonition’ en ‘Mr. Qwinkle’s therapy’ zijn volledig instrumentaal. Deze band maakt muziek waar niet persé zang aan toegevoegd hoeft te worden. Ook in de nummers mét zang vind je veel instrumentale breakdowns en ‘battles’ tussen gitaristen, een duidelijk voorbeeld hiervan is ‘A mind beyond’.
Wat er bezongen wordt is erg fantasierijk. Zo gaat ‘A legends avalon’ over een denkbeeldige plaats in de hemel waar beroemde mensen uit de menselijke geschiedenis zich hebben verzameld.

Ondanks dat het geheel sterk in elkaar steekt, hoort Thought Chamber niet meer in de tegenwoordige tijd thuis en lijkt de plaat als mosterd na de maaltijd te komen. Het album zou twintig jaar geleden waarschijnlijk meer navolging gevonden hebben.
Recensent:Annet Haggeman Artiest:Thought Chamber Label:Inside Out
Slavior - Slavior

Slavior - Slavior Slavior is een nieuwe hardrock formatie in het naar eigen zeggen “Classic...

Redemption - Origins of Ruin

Redemption - The Origins of Ruin Redemption is al sinds 2002 bezig met het maken van albums maar is er nog...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT