RECENSIE: Brown Feather Sparrow - Brave

Brown Feather Sparrow – Brave
2008-09-24 Na Wide Awakens Everything en Let’s Be Fine (waarvan je hier een recensie kunt lezen) komt Brown Feather Sparrow opnieuw met een zeer goed album. Volgens het bijgaande persbericht is Brave een serie portretten van mensen die, allemaal op hun eigen manier, op het punt staan een moedig besluit te nemen. Tekstueel gezien zou je Brave dus een conceptalbum kunnen noemen. Dit concept is verpakt in een twaalftal mooie liedjes, waarvan er tien geschreven zijn door frontvrouw Lydia van Maurik-Wever. De andere twee zijn van de hand van Arjen van Wijk. Deze kennen we ook als de cleane zanger van The Spirit That Guides Us en natuurlijk als frontman van This Beautiful Mess, waar Lydia dan ook weer in zit. Kunt u het nog volgen? Brown Feather Sparrow bestaat verder uit Paul van Leeuwen, Job Verhoog en Ernst van der Wal.

Buiten de vijf bandleden doet er nog een groot aantal gastmuzikanten mee op Brave en hierdoor heeft het album een veel voller geluid dan z’n voorgangers en dat volle geluid staat de liedjes eigenlijk heel goed. Regelmatig komen er strijkers, blazers en koorpartijen voorbij. Zo begint ‘Brick’ met strijkers en piano gevolgd door een koortje dat verderop in het nummer weer terug komt. Aan het eind wordt het nummer vrij stevig met een mooie drumpartij. Dit bij elkaar levert één van de mooiste nummers van de plaat op, zij het dat vooral het eind wel wat aan de zware kant is. Gelukkig wordt ‘Brick’ gevolgd door ‘There Is No Greater Joy’, dat juist vrij licht en uptempo is. Dit nummer is geschreven door Arjen, die ook een belangrijk deel van de vocalen voor zijn rekening neemt. Vooral het eind van dit nummer, waarin wanneer Arjen tegen Lydia (plus wat gastzangeressen) in zingt, is werkelijk prachtig.

Andere hoogtepunten van Brave zijn de titeltrack, het rockige ‘Your Old Age’ en ‘Rest My Case’. Dit laatste nummer begint rustig, maar is aan het eind heel intens, met name door het volle geluid. Daarbij is het gewoon een geweldige song.

Brown Feather Sparrow heeft met dit album echt een stap voorwaarts gezet. Het volle geluid past heel goed bij de prachtige liedjes en de band klinkt volwassener dan voorheen. Naast de band verdient ook Attie Blauw een groot compliment. Hij heeft Brave gemixt en gemasterd en heeft ervoor gezorgd dat het geluid vol is, maar tegelijkertijd open. Als laatste nog even iets over het artwork. Daaraan is, zoals vrijwel altijd bij Volkoren, veel aandacht besteed. Brave is verpakt in een mooi, zij het wel wat onpraktisch, opvouwbaar hoesje met een elastiekje er omheen. Een extraatje dat hopelijk veel mensen zal bewegen om dit album gewoon aan te schaffen in plaats van te downloaden.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Brown Feather Sparrow Label:Volkoren
Kampfar – Heimgang

Kampfar - HeimgangAls je één band kunt noemen die trouw is gebleven aan het geluid van de...