RECENSIE: Playstation 2 - FIFA07

FIFA07
2006-10-09 In de wereld die voetbalgames heet zijn er momenteel twee grote marktleiders. Konami met Pro Evolution Soccer (voorheen: International Superstar Soccer) en EA Sports met zijn FIFA reeks. Van de laatst genoemde is onlangs een nieuwe versie uitgebracht die niet geheel verassend luistert naar de naam FIFA07.

Er is momenteel zelfs een tweestrijd gaande tussen FIFA-fans en Pro Evolution Soccer (PES)-fans. Maar zijn de games eigenlijk wel vergelijkbaar met elkaar? FIFA is namelijk al die jaren voornamelijk een arcade voetbalspel geweest terwijl PES bedoeld is als voetbal simulatie spel. Toch zijn de voetbalspellen van FIFA steeds meer richting de simulatie gaan, waar je in FIFA '98 nog makkelijk met je keeper door het complete team van de tegenstander kon rushen om vervolgens te scoren, daar is het nu de kunst geworden om twee mannetjes achter elkaar uit te spelen.

Maar laten we dit spel eerst eens bekijken met iets waar EA Sports spellen bekend om staan, namelijk het zogenaamse 'EA TRAX'. Al ongeveer 10 jaar worden EA Sports spellen aangekleed met hippe muziek. En aangezien we hier een Festival en Concert website runnen hebben wij hier wel oor naar. In de lijst van FIFA2007's EA TRAX hoor je onder andere Muse, The Infadels en ons aller eigen The Sheer met het nummer 'Feel The Need'. The Sheer nam zelfs speciaal een online clip op voor dit nummer en hun deelname aan FIFA07. Je kan deze clip zien als je de PC demo download van dit spel.

Kies wanneer je het spel start niet voor de Nederlandse taal. Niet omdat de menu's lelijk zijn vertaald van Engelse begrippen naar Nederlandse begrippen maar meer omdat je dan opgescheept zit met Nederlands commentaar tijdens de wedstrijd. Hardstikke leuk zal je denken.. nou nee. Het commentaar van Evert Ten Napel is ook verschrikkelijk maar dat van Yuri Mulder slaat echt alles. Nu heb ik sowieso al altijd een hekel gehad aan de tv-persoonlijkheid Yuri Mulder, maar ik kan me niet herinneren dat Yuri ook als tweede verslaggever werkt voor Studio Sport. Volgens mij is Yuri namelijk meer van de analyses na afloop van de wedstrijd in plaats van een irritant ventje wat eigenlijk de hoofd commentator napraat. Alhoewel.. napraten? Ze lijken het vaak niet eens met elkaar eens te zijn. Waar van Evert een "wat een goed schot" word ingeladen word er van Yuri een "dat was natuurlijk helemaal niks" ingeladen. De ingesproken teksten blijken dus nog niet zo goed afgesteld te zijn. Helemaal duidelijk werd dit toen ik een schot op doel lanceerde en de keeper deze bal keerde en zij meteen de bal hadden en in de tegenaanval gingen en Evert Ten Napel had het over een hoekschop. Juist.

Nog een hekelpuntje van deze game, maar dan op het gebied van gameplay die minstens net zo irritant als Yuri Mulder is de manier hoe de FIFA07 spelers de bal naar elkaar toe passen. Ik speel zelf in het vierde (en laatste) zaterdag senioren team van een lokale voetbalvereniging en ben al niet de beste voetballer van ons team maar zelfs ik speel een bal 9 van de 10 keer strakker in dan Ronaldinho of Ballack in FIFA07. Het spel mist hierdoor een hoop snelheid aangezien de ontvangende spelers ook nog eens gaan staan wachten tot de bal in hun voeten komt voor je ermee weg kan rennen. Erg irritant dus, aangezien er in de tussentijd al vaak een verdediger bij staat of de bal al heeft onderschept. Alleen als je direct de bal doorspeelt of schiet willen ze nog weleens naar de bal toekomen, maar vaak wil je eerst nog wat meters lopen met de bal.

Maar het is niet allemaal negatieviteit die de FIFA07 klok slaat hoor. Dat slappe overpassen daar wen je op een gegeven moment wel een beetje aan (al blijf je je er wel aan irriteren, maar goed je leert ermee spelen en omgaan. Je kan zelfs na een aantal uur spelen zowaar een combinatie opzetten). Dat het spel niet zo makkelijk meer is als 'vroegah', dat is een groot pluspunt. Wanneer je het spel speelt op semi-pro dan moet je al moeite doen om te winnen (tenminste.. ik dan, maar dat kan ook aan mij liggen) en met professional en wereldklasse daar nog boven is er nog genoeg ruimte om te groeien in FIFA07.

De spelers in FIFA07 bewegen wel vrij realistisch en FIFA07 kenmerkt zich ook aan de 'kleine dingetjes' die ze toegevoegd hebben in dit spel en zich daarbij onderscheid van de andere voetbalspellen. Bij een hoge bal naar voren kan je je tegenstander ook echt wegduwen om zo beter bij de bal te komen. Iets anders leuks is als wanneer je in een thuis wedstrijd met 3 doelpunten verschil voor staat en de bal een beetje gaat overpassen dat het publiek dan helemaal wild word en je de tegenstander op deze manier flink kan vernederen.

Ook positief nieuws is dat van alle clubs de tenue'tjes ook gewoon kloppen en zelfs bepaalde spelers zijn aardig opgewaardeerd. Neem nou Klaas Jan Huntelaar bijvoorbeeld die in het spel zowel en duurder is als de grote Ronaldo (Real Madrid) maar tevens ook beter. Jammer genoeg lijkt hij in de Playstation 2 versie compleet niet op onze echte Jan-Klaas. Maar ook het talent Messi heeft eindelijk de stats gekregen die hij hoort te hebben.

Naast losse wedstrijden en tournamenten is er dit jaar ook weer ruimte voor de Coach optie. Net als in voorgaande jaren kruip je in de huid van een 'coach' en speel je eigenlijk een gewone competite, maar dan met beker wedstrijden, Europees voetbal, kan je spelers kopen en verkopen en word je ge-acht van je rivalen te winnen. Zo moet je van het Ajax bestuur winnen van bijvoorbeeld ADO Den Haag en Feyenoord. Maar dit is niets nieuws, wel nieuw is de optie om met je favoriete club in een speciaal opgezet online systeem te spelen en mee te doen in een van de zoveel competities.

In vergelijking met de afgelopen twee versies van FIFA is er niet echt drastisch veel veranderd. Toch blijft FIFA (en terecht) samen met Pro Evolution Soccer de grote marktleiders op het gebied van voetbal spellen. Het is nu nog maar afwachten wat PES6 te bieden heeft en met welk spel we dit seizoen gaan uitspelen.

p.s. Op de vraag wat FIFA07 nou vind van de hele Marco van Basten vs. Van Bommel en Van Nistelrooy affaire is helaas ook geen antwoord. Het Nederlands elftal zit namelijk niet in het spel. Schijnbaar is het EA voor FIFA07 niet gelukt om de licentie van KNVB te kopen voor het nationale elftal, daar waar het wel lukte voor hun World Cup uitgave afgelopen zomer. De box360 die pas over een maand uitkomt daarentegen bevat (standaard) niet eens de Nederlandse (en Belgische) competitie. Deze is echter wel aan te schaffen via Xbox's Marketplace.
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Playstation 2 Label:EA
Norma Jean - Redeemer

Norma Jean - RedeemerHoewel harde muziek nogsteeds wordt gerelateerd aan “duivels” en “slecht”...