VERSLAG: Paaspop Schijndel 2009

Festivalinfo was aanwezig op Paaspop Schijndel 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 49 foto's.

VERSLAG: Twan Scheffers

12

Zondag 12 april

Elle Bandita gaat er vanuit dat niemand een kater heeft en als die toch aanwezig is speelt ze die er gewoon uit. De dame speelt vooral lekkere vunzige rock ’n’ roll en punk met lichte elektronische invloeden. Een set vol nummers van haar nieuwste album Queen Of Fools doet het goed. De Masters Of Rock Stage is wederom gevuld, niet zo gek voor de eerste act van de dag.

Walls Of Jericho doet in tegenstelling tot Elle Bandita slechtere zaken. Speelden ze vroeger nog hardcore, nu is het standaard metal op een té groot podium voor deze band. Hebben ze na de uitgave van hun nieuwe cd voor het op te rapen geld op festivals gekozen? Het lijkt er wel op. Zangeres Candance doet haar uiterste best maar alles is anno 2009 zo gemaakt aan Walls Of Jericho. Hopelijk hebben de mensen die vanavond naar de Bibelot in Dordrecht gaan meer geluk, en komt de kracht van Walls Of Jericho daar wel tot uiting.

Rico & Sticks brengen binnenkort een nieuw album uit onder de naam De Fakkelbrigade. Vandaag op Paaspop vast twee nummers van dit album plus enkele oudjes van Opgezwolle, de oude act van de Zwollenaren. De twee heren overtuigen en geven een klasse optreden weg. Iets wat absoluut niet het geval is bij theFringe. ‘Eindbaas’ blijft een lekker nummer maar de rest van de set is een aanfluiting. Ook het publiek werkt niet mee en theFringe lijkt bijna ten einde raad. Gelukkig voor ze staan ze maar een kwartier op de planning en maken ze plaats voor De Jeugd van Tegenwoordig. Ook al staan ze op elk podium in Nederland, de Extrama Tent wordt zelfs afgezet. Niemand mag er meer in na de gigantische toestroom van mensen. De Jeugd presteert matig, lijkt ongeïnteresseerd en geeft een minder hard feest weg dan we van ze mogen verwachten. Tijd om de feestsfeer ergens anders te gaan proeven.

In de Resto Lounge draait DJ Ralee al heel het weekend de beste muziek van het afgelopen decennia. Al maakt hij regelmatig plaats voor een optreden in deze tent. Tijdens de lunchpauze treden Sjoerd & Clemens op. Een pianist en drummer die beide enkele zanglijnen voor hun rekening nemen. Denk in de stijl van Chuck Berry en Cliff Richards. Relaxt zo op deze zonnige middag. Hierna barst het feest los. Er wordt plaats gemaakt voor de Hardrock Karaoke. Mensen uit het publiek mogen hun longen uit het lijf schreeuwen bij klassiekers van onder andere Metallica, Thin Lizzy en AC/DC. En zelfs Anouk zit in de setlist.

Zangeres Simone Simons van Epica schreeuwt niet maar zorgt juist voor de melodieuze klank in hun muziek. De gitaristen daar in tegen maken iets hardere klanken. Terwijl veel mensen buiten nog de laatste zonnestralen meepikken heeft Epica enkele ventilatoren op het podium geplaatst. De lange haren van deze vier heren en dame wapperen dan ook alle kanten op. En wij maar denken dat dit zo jaren negentig was…

Wat ook zo uit de jaren negentig kan zijn weggelopen is de rock muziek van Drive Like Maria. De Jack Daniels tent is te klein, en zorgt ervoor dat zelfs de toeloop naar de barbecue plek voor deze tent druk bevolkt is. Iets wat later wel anders is bij Creature With The Atom Brain in dezelfde tent. Geen echte band voor op Paaspop, al presenteren de heren hun strakke en verzorgde experimentele rock- metal geweldig. Waar alle mensen gebleven zijn is dan ook een raadsel. Wie weet zijn ze blijven hangen bij de Paaspop Top 10 in de Resto Lounge. Een Top 10 van de beste nummers die op Paaspop zijn gespeeld de afgelopen jaren. Op de Paaspop site kon er gestemd worden en de Theo’s presenteren met veel plezier de uitkomst. De uiteindelijke winnaar is ‘Brabant’ van Guus Meeuwis.

Wanneer Spike zijn kunsten vertoont met The Deaf feest Mambo Kurt verder in de Resto Lounge. Neem de muziek van Nirvana en gooi hier een Rage Against The Machine tekst overheen. Voila: je hebt een typisch Mambo Kurt nummer in gedachte. De eerste twintig seconden van het nummer is het nog afwachten maar wanneer Mambo Kurt de tekst inzet is het hard mee schreeuwen geblazen. Bij Volbeat is het niks anders. Frontman Michael Poulsen betovert het publiek met zijn aparte stem. De lichtshow is er eentje van ongekende kwaliteit op Paaspop en het geluid heeft eindelijk de perfecte balans gevonden tussen hardheid en kwaliteit op in de Masters Of Rock Tent.

Wanneer Jaya The Cat nog voor een feest zorgt in de Resto Lounge speelt Rowwen Heze een saaie en vooral standaard set in op de Main Stage. Daarom gaat het in de Resto Lounge nog net iets langer door en wordt er harder gefeest dan in ‘die grote tent’. De laatste munten worden ingeleverd en het optreden van Boys Noize in de Extrema tent eindigt in een ouderwetse vechtpartij.

Toch blikken we terug op een geweldig Paaspop weekend. Eentje vol zon en leuke muziek zorgde ervoor dat Paaspop voor het eerst in de geschiedenis op voorhand was uitverkocht. Volgend jaar zullen ze daarom, hopelijk, meerdere internationale artiesten hebben. Want hoe vaak hebben Guus Meeuwis, Within Temptation, Blof, Jaya The Cat en Peter Pan Speedrock al niet op Paaspop gestaan? Willen ze van het ‘Provincie-festival’ imago af, dan moet er volgend jaar toch een vers blik artiesten worden open getrokken. En die ambities blijken er te zijn. Wanneer is het volgende festival?

12

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12345
Face Tomorrow foto Paaspop Schijndel 2009 Miss Montreal foto Paaspop Schijndel 2009 Miss Montreal foto Paaspop Schijndel 2009 Miss Montreal foto Paaspop Schijndel 2009 Miss Montreal foto Paaspop Schijndel 2009 De Staat foto Paaspop Schijndel 2009 De Staat foto Paaspop Schijndel 2009 BZB (Band Zonder Banaan) foto Paaspop Schijndel 2009 BZB (Band Zonder Banaan) foto Paaspop Schijndel 2009 The Blackout foto Paaspop Schijndel 2009 The Blackout foto Paaspop Schijndel 2009  foto Paaspop Schijndel 2009

12345

GROEZROCK 2009Groezrock is de laatste jaren steeds populairder geworden. 20.000 man per...

RAUW WEEKENDER 2009 Elke tweede zaterdag van de maand kan je in de Tivoli volledig uit je plaat...