VERSLAG: Rockin' Park 2005

Festivalinfo was aanwezig op Rockin' Park 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

12

Rockin' Park verslag - deel 2

De woestijnrockers Queens of the Stone Age draaien hun hand net om voor een optreden midden in de zon. Waar andere bands en het publiek staan te zweten, haalt de zon het beste in de band naar boven. De band geeft een heel degelijk optreden met veel nummers van de laatste twee cd’s. De band staat op het immense podium van Rockin’ Park opvallend knus bij elkaar. Jammer dat de band de kraker “feel good hit of the summer” niet van stal haalt. Dit zou met dit weer zeer toepasselijk zijn.

Onlangs nog op de TMF Awards en vandaag ook hier: Jamie Cullum. Zelf vindt hij zichzelf ook nogal misplaatst en maakt er een ‘grap’ over na zijn eerste nummer dat hij het een erg slim idee vindt om hem na QOTSA te plaatsen. Live krijgt Cullum de hulp van een drummer en baasist. Dit trio is om een onduidelijke reden helemaal rechts op het podium gezeteld. Wanneer Jamie even geen piano hoeft te spelen of hoeft te trommelen op de bovenkant hiervan, maakt hij een loopje naar het publiek aan de andere kant. De programmering was toch niet zo slecht als Jamie Cullum zelf beweerde. Hij speelt namelijk rond etenstijd.

Ik ken The Tears niet. Jij waarschijnlijk ook niet. Zanger Brett Anderson (ex- Suède) denkt echter dat hij het al helemaal heeft gemaakt met zijn nieuwe band. Met een zonnebril op voorziet hij ons (in de donkere tent..) naast oude nummers ook van een aantal nog niet uitgebrachte. Het geschreeuw om meer geklap wordt op een gegeven moment vervelend. Ook wanneer deze na een nummer wijst naar zijn oor schiet dit in het verkeerde keelgat bij het grootste gedeelte van het publiek (die trouwens alvast staan voor Interpol en Nine Inch Nails).

Gelukkig staat Interpol in de tent. Niet dat ze dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen, maar hun intense samenspel komt zo ten volste tot z’n recht. Knap hoe de band een optreden geeft, waarmee ze hun erg sterke albums volledig waar maken! In het begin wordt er vooral werk gespeeld vaan hun laatste plaat Antics. Aan het einde een aantal nummers van Turn off the bright lights. Het optreden is erg abrupt afgelopen en laat het publiek smachtend naar meer achter. Kraker “Stella was a diver” wordt helaas niet gespeeld.

Zonder een echte reden (geen nieuwe plaat) komt Lenny Kravitz op rockin park toch de affiche opluisteren. Kravitz moet het natuurlijk toch hebben van zijn oudere werk. Maar hoewel niks nieuws, Kravitz lijkt er zin in te hebben. Hij blijft niet steken in z’n soms eindeloze jams, maar speelt in hoog tempo een vermakelijke show, compleet met soulzangeressen en blazerssectie. Gesteund door het lekkere weer en ondergaande zon, stemt hij iedereen tevreden.

Voor veel mensen is dit een moeilijk punt. R.E.M. kijken op het hoofdpodium of helemaal Nine Inch Nails af kijken. Wanneer NIN in de tent begin met het de knaller “Wish” zullen er weinig mensen twijfelen of ze eerder weg zullen gaan of niet. In 1999 stond deze band voor het laatst in Nederland in de 013 te Tilburg. Ondertussen is er een fanbasis ontstaan dat lang niet meer in deze zaal zou passen. De hele tent staat vol. Naast dit is ook de opzet drastisch verandert in die 6 jaar. Het enige wat hetzelfde is gebleven is duizendpoot Trent Reznor. Deze heeft onlangs een nieuwe cd opgenomen (With Teeth) en heeft vandaag wat vrienden erbij geroepen om het live ook waar te kunnen maken. Hieronder o.a A Perfect Circle/ex-Marilyn Manson bassist Jeordie ‘Twiggy’ White. Naast de bas speelt deze ook keyboard bij de rustige nummer “Something I Can Never Have”. Bij de tweede ballad (Hurt) die gedaan wordt blijft Trent alleen op het podium over. Voordat deze begint zegt Trent dat hij hoopt over het geluid van R.E.M. heen te komen wat veels te hard staat op de Mainstage. (Hier hebben bands de hele dag al last van.)
De podiumpresentatie moet het vooral hebben van ex-The Icarus Line gitarist Aaron North. Deze heeft er duidelijk het meeste zin in en is ook niet bang om voor elke show een nieuwe gitaar en versterker te moeten kopen. De gitaar stuitert alle kanten op en eindigt bij het optreden in een versterker. Die vervolgens beide het podium af worden gegooid en frontstage belanden. Zoals deze hele NIN tour eindigt de band na de veel bekende nummers gespeeld te hebben met “Starfuckers Inc.” en “Head Like A Hole”.

Hoewel het een eenmalig festival is vanwege de verjaardag van de stad Nijmegen mag het van mij best vaker terug komen!

12

Jamie Cullum foto Rockin' Park 2005 Jamie Cullum foto Rockin' Park 2005 Keane foto Rockin' Park 2005 Keane foto Rockin' Park 2005 Lenny Kravitz foto Rockin' Park 2005 Lenny Kravitz foto Rockin' Park 2005 Lenny Kravitz foto Rockin' Park 2005 R.E.M. foto Rockin' Park 2005 R.E.M. foto Rockin' Park 2005 Queens Of The Stone Age foto Rockin' Park 2005 Queens Of The Stone Age foto Rockin' Park 2005 Queens Of The Stone Age foto Rockin' Park 2005

GRASPOP 2005Dit jaar viert het Belgische Graspop Metal Meeting haar tien jarig bestaan....

DEFQON 2005 Defqon 1 is een groot dancefestival op Almere strand. Al een aantal jaar...