VERSLAG: Graspop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 66 foto's.

12345

Eerste deel van de zaterdag

Niemand had drie jaar geleden verwacht dat Megadeth ooit nog eens zou optreden. Dave Mustain, de man achter Megadeth, kreeg een ernstige arm blessure. Doktoren dachten dat hij nooit meer kon spelen. Megadeth werd opgeheven en de andere bandleden sloegen allen hun eigen weg in. Maar Dave was nog niet klaar. Hij herstelde, leerde opnieuw gitaar spelen en met succes. Megadeth werd opnieuw rond Mustain opgebouwd en Dave blijkt het nog steeds te kunnen. In de metaltent (Marquee 1) wordt een geweldig optreden gegeven. Megadeth lijkt helemaal terug te zijn! Tijdens het optreden was er geen tijd voor gebabbel tussen door. Dave wilde slechts 1 ding: spelen.

Nadat Megadeth gestopt is wordt de tent snel verlaten omdat System Of A Down al twee nummers heeft gespeeld. System Of A Down trekt ontzettend veel aandacht. Veel mensen genieten van de vreemde gitaar en zanglijnen. Het optreden is goed verzorgd. Gitarrist John Dolmayan weet door enkele grappige cover riffjes ook de lachers op zijn hand te krijgen.

Voor het eerste in drie jaar doet Trash metalband Nevermore Graspop weer aan. De drummer van Nevermore lijkt zijn dag niet te hebben. Hij is vaak te laat en zit er keer op keer naast. Dit is zodanig storend, dat hoe erg de rest van de band zijn best doet, het nooit een geweldige show kan worden.

Na Nevermore zijn er een hoop flitsen te zien aan de horizon. De nog enkele nuchtere festivalgangers zetten angstvalling hun tent vaster aan de grond. De festivalgangers hebben geluk, want het indrukwekkende schouwspel mist het campingterrein op een haar na. Op nog geen dertig kilometer zorgt een wolkbreuk voor veel wateroverlast, maar in Dessel blijft het kurkdroog.

Zaterdag

Peter Pan Speedrock voelt zich vereerd dat ze op Graspop mogen staan. Als opener doet het stabiele Peter Pan Speedrock het iets minder dan dat de fans gewend zijn. De zang is te zacht afgesteld en er zit weinig kracht in de stem van Peter van Elderen. Misschien zijn de heren toch enigszins gespannen? Het positieve aan Peter Pan is dat ze bij elk optreden een andere setlist spelen. Zo kunnen de mannen uit Eindhoven niet saai worden. Dikke Dennis, merkt waarschijnlijk dat het niet helemaal loopt en doet zijn best om er toch nog iets moois van te maken. Dit lukt hem! Hierdoor laat Peter Pan het publiek toch nog tevreden achter.

Op het hoofdpodium is het nu de beurt voor een andere Nederlandse band namelijk Epica . Deze stapt met een gedegen optreden uit de schaduw van haar zus Within Temptation. Vooral harde nummers, waarbij Simone Simons bij de zang wordt geholpen door Mark Jansen. Worden met veel voldoening door het aanwezige publiek ontvangen.

De legendarische hardcore band Pro Pain Deze komt op met Andere Hazes. ‘De zomer in je bol!’ Schalt hard door de tent heen. Hierna is het tijd voor een serieus optreden. Deze mannen doen het na al die jaren nog altijd goed.

12345

123456
 foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005

123456

ROSKILDE 2005Roskilde is één van de grootste meerdaagse festivals in de wereld. Dit jaar...

ROCKIN' PARK 2005 Het kan niet op voor Nijmegen dit jaar. Net nadat de stofwolken van Rammstein...