VERSLAG: Graspop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 66 foto's.

12345

Laatste deel Graspop

Nu is het de beurt aan de Amerikaanse hardcore band Amen. Deze band wil wel heel erg duidelijk maken dat ze uit de states komen gezien hun grote Amerikaanse vlag en hun typische Amerikaanse gedrag. Ook qua beleving is Amen net wat anders als andere hardcore. De beleving van deze band zet zich geheel om in agressie. De drummer lijkt alleen bezig te zijn met zijn agressie te botvieren op het drumstel dat al het geweld bijna niet aan kan. Na afloop is de reactie van een wat oudere Belg pakkend: “ik heb in 30 jaar behoorlijk wat teringherrie gehoord maar dit slaat echt alles, maar het is wel goed”. Zondermeer is Amen een aanrader voor diegene die houd van ongestructureerde agressieve veramerikaanste hardcore.

Dream Theater kwam, zag en overwon. Wat een respons kreeg deze supergroep! De handen gingen op elkaar tot ver voorbij de helft van het terrein en de band speelde menig muziekliefhebber weer een minderwaardigheidscomplex aan het been. Sublieme vertolkingen van sublieme nummers luidden de avond in, en terwijl de zon langzaam onderging pakte Dream Theater de weide in. Er viel zoals gewoonlijk niets op de uitvoeringen aan te merken, en James Labrie toonde nogmaals zijn klasse door ook live in de hoge regionen foutloos te zingen. De band concentreerde zich wel vooral op recent werk, terwijl we toch graag wat meer oudere nummers hadden gehoord. Desalniettemin: indrukwekkend.

De laatste band die in de hardcore tent zal gaan spelen is Terror. Deze hardcore band heeft veel bekendheid verworden. Ondanks deze bekendheid raakt de tent niet echt vol. Menigeen heeft gekozen voor Lacuna Coil of is al in afwachting van Iron Maiden. Terror speelt niet erg sterk. De bekende dynamiek ontbreekt en de zang is net zoals bij Walls of Jericho niet goed afgesteld. Ook halen de vele pauzes het publiek uit het ritme. Toch kan het publiek op de bekende nummers genieten. Terror lijkt er al erg vroeg de brui aan te willen geven maar na een pauze van zeker 5 minuten als de tent nog leger is volgen er toch nog een enkele nummers.

Met een stevig optreden van Iron Maiden werd de tiende editie van de Graspop Metal Meeting stijlvol afgesloten. De band zorgde in Dessel -zonder een nieuw album in de winkelrekken- voor een uniek optreden door enkel nummers van de eerste vier albums te spelen. De fans konden daardoor smullen van enkele minder bekende nummers maar de band scoorde natuurlijk toch vooral met hun bekende songs. Maiden kan natuurlijk putten uit een arsenaal krakers als The phantom of the opera, Iron Maiden en uiteraard The number of the beast, dat tot achteraan de weide op veel enthousiasme werd onthaald. Jammer genoeg was of bruce niet helemaal lekker (kondigde al aan dat hij met een beginnende verkoudheid zat) of de geluidsman deed zijn werk niet goed, maar de stem was te zacht en viel af en toe weg.

Een salvo vuurwerk sloot de meer dan geslaagde jubileumeditie van het festival af maar in en aan de Metaldome ging het feestje nog uren door voor een heleboel fuifbeesten die er nog niet genoeg van hadden. De opkomst over de drie dagen samen wordt geschat op zo'n 120.000 man.

Graspop leert van haar fouten uit het verleden. Volgend jaar zal vast het geluid van de metaldome vele decibels zachter staan, zodat oren niet stuk gaan en het publiek langer blijft hangen. De beveiliging verdient nog wel wat aandacht. De in de hitte zo gewenste plastic flessen met water werden aan de poort geweigerd. Dit best raar omdat er verder niet gefouilleerd word. Messen kunnen zonder probleem naar binnen worden gesmokkeld maar een beetje water word geweigerd.

Maandag staat in het teken van langzaam opstaan tent inpakken en weer huiswaarts keren. Moe, vies en verbrand maar voldaan keert iedereen in zijn eigen tempo terug naar huis. Op naar nummer 11!

12345

123456