VERSLAG: Roskilde 2005

Festivalinfo was aanwezig op Roskilde Festival 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 61 foto's.

1234567

Vervolg dag 1

‘’We are Velvet Revolver en we play fucking rock and roll!’’. Scott Weiland weet de essentie van de band wel goed weer te geven. Het is een band die gewoon puur lol wil maken en wil rocken. Nu zit er nogal wat rockhistorie in de band gezien het feit dat er leden van Stone Temple Pilots en Guns n' Roses in zitten, dus dat rocken zit wel goed. maar ik blijf erbij dat de nummers me gewoon te weinig doen.
Velvet Revolver ziet er ultiem cool uit op het podium, speelt razend snelle riffs en fantastische solo’s, maar toch ontbreekt er iets. Veel mensen zullen vast komen om gitaarlegende Slash in levende lijve te zien rocken. De show is zeker wel vermakelijk, maar imponerend is het niet te noemen. Velvet Revolver heeft ook nooit de illusie gehad om de successen van Guns ’N Roses te herhalen; ze genieten gewoon omdat ze weer de wereld rond kunnen toeren en kunnen rocken, meer is het niet. Deze boodschap heeft het publiek in ieder geval goed begrepen. Ik ga snel op naar de volgende band.

Voor mij is dat een optreden waar ik veel van verwacht: Sonic Youth, de oprichters van ’’Noise Rock’’. Sonic Youth combineert rock, pop, punk en elektronica tot een vloeiend geheel. Het concert is in de Roskilde Arena en heeft een prachtige lichtshow. De band zoekt met zijn gitaarintermezzo’s voortdurend de grens op van het toelaatbare. Ze spelen oude en nieuwe nummers door elkaar. Vrij veel nummers komen van het album ‘Sonic Nurse’’. Het is een goed optreden, maar ergens heb ik toch het idee dat Sonic Youth hinder ondervindt van een zware tour. Het gevoel bekruipt me dat het allemaal nog beter had gekund. Dit is trouwens niet de enige keer dat ze optreden op Roskilde, want later op het festival zullen ze nog een keer terug keren onder de naam ‘’Other Sides Of Sonic Youth’’. Bij dit optreden zullen verschillende artiesten samen met Sonic Youth op het podium spelen. Als ze dit bij elk festival doen, is het natuurlijk niet zo gek dat ze wat uitgeblust zijn.

De eer om de eerste dag Roskilde af te sluiten is voor Mastodon. Ze pakken deze kans dan ook met beide handen aan. Mastodon is uitgegroeid tot een van de grootste metal acts op het moment. Ze speelden eerder al met Slayer en Slipknot en maakten daar enorm veel indruk. Technisch gezien is deze band zo geweldig! De muziek is te omschrijven als een samensmelting van doom, trash en death metal en Mastodon maakt af en toe doodleuk een uitstapje naar blues, jazz en hardcore punk. De band geeft een performance waar je steil van achterover slaat. Het geluid is snoeihard en het is echt een band met een gouden toekomst.

1234567

123456
...And You Will Know Us By The Trail Of Dead foto Roskilde 2005 ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead foto Roskilde 2005 ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead foto Roskilde 2005  foto Roskilde 2005 Angu foto Roskilde 2005 Athlete foto Roskilde 2005 Audioslave foto Roskilde 2005 Audioslave foto Roskilde 2005 Audioslave foto Roskilde 2005 Bjorn Berge foto Roskilde 2005 Bloc Party foto Roskilde 2005  foto Roskilde 2005

123456

PARKPOP 2005Parkpop is het grootste eendaagse festival van Europa. Als zo'n festival 25...

GRASPOP 2005 Dit jaar viert het Belgische Graspop Metal Meeting haar tien jarig bestaan....