VERSLAG: Roskilde 2005

Festivalinfo was aanwezig op Roskilde Festival 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 61 foto's.

1234567

De tweede dag van Roskilde

Dag 2

De zon brandt ons al vroeg de tent uit en we gaan in de middag meteen naar Odeon want daar wachten the Pony’s en die weten wel hoe je een dag begint! De groep komt uit Chicago en is een typische tachtiger jaren post-punk band. 'Eindelijk weer eens een vrouwelijk bandlid', dacht ik toen ik de bassiste zag. Ze heeft alleen eigenaardig grote ogen. Is ze stoned? Is ze tourmoe? Het zou altijd een vraag blijven. In ieder geval speelt ze erg verdienstelijk. De muziek is super up-tempo en zit bomvol aanstekelijke melodietjes.

Na een vluchtig bekijken van het mooie vioolspel van de Poolse Warsaw Village band, ga ik door naar Sun O))). Ik ga vooral naar dit optreden vanuit pure nieuwsgierigheid. Of je vindt de band geweldig, of je vindt ze verschrikkelijk. Er is geen tussenweg. Het is hoog tijd voor mijn eigen oordeel. Het intro is in ieder geval experimenteel te noemen. Een geluid dat nauwelijks door het menselijk gehoor waargenomen kan worden vult de Odeon tent. Na een minuut of tien komen de priesters van Sun O))) het podium op. Het is prachtig om een oude man met baard achter een hypermoderne synthesizer te zien staan. De muziek is een soort ontleding van geluid. Als stroop trekt Sun O))) het geluid uit elkaar. De sfeer is duister en buitenaards. Wanneer later de Hongaarse zanger Attila Csihar erbij komt, gaat het wat aardser klinken. Zelf vind ik het prachtig om te aanschouwen, alleen dan wel van een afstandje, want het is zo ontzettend hard! Ik besluit mijn trommelvliezen te sparen en ga naar Snoop Dogg.

Snoop Dogg, de mensen komen nu in grote stromen naar de Orange stage. Je voelt gewoon dat dit een heel bijzonder optreden gaat worden. Vol spanning kijken de mensen naar het leuke Roskilde filmpje en naar de veiligheidsvoorschriften die op de schermen voorbij komen. Dan gaat het licht van het voorvak op rood en komen Jut en Jul weer het podium op. Opeens springen de schermen weer aan en jawel hoor! The Snoop heeft een introductiefilm gemaakt! In dit soft-erotische filmpje zet hij even haarfijn zijn imago neer. Halfnaakte vrouwen die wel geïnteresseerd zijn in een trio, een schietscène, veel coolheid en natuurlijk het enige echte wapen van Snoop; zijn humor! Tussen de nummers door springt het scherm nog een aantal keren aan. The Snoop spreekt het publiek dan even aan via het scherm. Erg leuk maar we hebben Snoop Dogg al wel genoeg gezien op tv. Snoop Dogg zoekt, zoals een echte hiphopper betaamt, continu de interactie op met het publiek en gebruikt daar vaak zijn eigen naam bij. Als je tijdens dit optreden nog niet weet dat Snoop Dogg speelt, ben je zowel doof als blind. Maar hij kan het maken omdat hij het publiek precies geeft waar ze naar verlangen: feesten! Oude hits van ‘’Godfather’’ en het nummer ‘’What’s My Name’’ en natuurlijk de klapper ‘’Next Episode’’ zijn zelden door zoveel mensen meegezongen. De sfeer is indrukwekkend en dit optreden behoort zonder twijfel tot de beste optredens op Roskilde.

1234567

123456
...And You Will Know Us By The Trail Of Dead foto Roskilde 2005 ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead foto Roskilde 2005 ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead foto Roskilde 2005  foto Roskilde 2005 Angu foto Roskilde 2005 Athlete foto Roskilde 2005 Audioslave foto Roskilde 2005 Audioslave foto Roskilde 2005 Audioslave foto Roskilde 2005 Bjorn Berge foto Roskilde 2005 Bloc Party foto Roskilde 2005  foto Roskilde 2005

123456

PARKPOP 2005Parkpop is het grootste eendaagse festival van Europa. Als zo'n festival 25...

GRASPOP 2005 Dit jaar viert het Belgische Graspop Metal Meeting haar tien jarig bestaan....