VERSLAG: Peacedog 2005

Festivalinfo was aanwezig op Peacedog 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 13 foto's.

123

Peacedog 2005 - deel 3

Laat het in slaap gesuste publiek vervolgens maar over aan de zondagavondvoetballers van Zundapp. Want laat ik het u even duidelijk maken; we zouden hier zomaar te maken kunnen hebben met dé verrassing van het komende festivalseizoen. Ware het niet dat de band zichzelf zeer waarschijnlijk consequent opheft wanneer het eenmaal zover zou komen. Lekker onpretentieus dus, deze band uit Rotterdam (“de mooiste stad van Nederland, na Ede natuurlijk”), maar stiekem wel erg aanstekelijk met hun mix van pakweg The Killers met de collectie van twintig jaar Nederlandse smartlap. Echt, zien is geloven!. Met hun haast té enthousiaste podiumpresentatie, en té lullige teksten (titels als “Why Don’t You Like Pancakes?” en “Love is Like Pictionary” zouden voldoende tot de verbeelding moeten spreken), speelden ze vorig jaar al het Flevo festival plat. Daarom dit jaar een verdiende plaats op het hoofdpodium aldaar. Maar waarom ook niet gewoon op dat gezellige festivalletje in FlevoLAND?

Nadat Coparck met een onderhoudende set in de grote zaal heeft laten horen dat hun repertoire prima in orde is, maar niet de aanstekelijkheid kan benaderen van single The World of Tomorrow, sluit Solo af in de Kleine Zaal. In een intieme, subtiel belichte setting, opent zanger J. Perkin met een tweetal prachtige, akoestische liedjes. De sfeer is direct aanwezig en wanneer vervolgens met de gehele band de single Mind en potentiële zomerhit Boys (een cover van jaren tachtig sexbom Sabrina) worden gespeeld, is het publiek helemaal overstag. De mooie composities van het vorig jaar verschenen Songs ’n Sounds worden prachtig vertolkt en Perkin zingt buitengewoon goed.

Vervolgens is het aan Oceansize om de tent definitief op slot te doen. Of af te breken, want de door de heren uit Manchester opgetrokken gitaarmuur doet dat laatste vermoeden. Post –en progrock worden moeiteloos samengebracht in een geluid dat steeds meer een eigen gezicht begint te krijgen. Waren op het debuut Effloresce de verbindingen met bands als Faith No More en Mogwai nog wel regelmatig duidelijk, de nummers van de daarop volgende EP Music for Nurses en het later dit jaar te verschijnen Everyone Into Position klinken nog eigenzinniger. Vandaag lijkt de band wat te worstelen met het podium –en zaalgeluid. Aan het volume van dat laatste zal het niet hebben gelegen, want een deel van het publiek staat het gehele optreden met de vingers in de oren. Tot vermaak van het vijftal op het podium. Zij lijken in vergelijking met hun tour van vorig jaar alleen nog maar strakker en overtuigender te zijn gaan spelen. Tevens zorgt de uitbreiding van het repertoire voor een afwisselendere setlist. Niet voor een ieder even goed te volgen, zo zou blijken, maar desondanks zeer zeker overweldigend. Vooral wanneer aan het eind, na de orkaan van geweld in achtereenvolgens No Tomorrow en One Out of None, gas terug wordt genomen om toe te werken naar een ultieme climax in Saturday Morning Breakfast Show. Alleen het vuurwerk ontbreekt nog!

Een goede, diverse programmering ten spijt bleven hoge bezoekersaantallen dit jaar uit op het Peacedog festival. Wederom, zou ik bijna willen toevoegen, want ook voorgaande jaren bleek er geen run op dit festival. Toch zou het voor veel meer muziekliefhebbers interessant zijn eens af te reizen naar Ede. De sfeer is erg goed, de prijzen erg schappelijk, maar ook het geluid was gedurende het hele festival bijvoorbeeld dik in orde. Wanneer de programmering volgend jaar maar in de buurt komt bij deze editie, moeten al die zelfbenoemde fijnproevers eindelijk maar eens die gok gaan wagen!

123

12
Coparck foto Peacedog 2005 Solo foto Peacedog 2005 Solo foto Peacedog 2005 Oceansize foto Peacedog 2005 Oceansize foto Peacedog 2005 Isle of Man foto Peacedog 2005 The Maple Room foto Peacedog 2005 San Andreas foto Peacedog 2005 San Andreas foto Peacedog 2005 Callisto foto Peacedog 2005 Callisto foto Peacedog 2005 Lampshade (Denemarken) foto Peacedog 2005

12

ROCK WERCHTER 2005Rock Werchter is altijd al een festival van superlatieven geweest. Bijna elk...

PARKPOP 2005 Parkpop is het grootste eendaagse festival van Europa. Als zo'n festival 25...