VERSLAG: Lowlands 2005

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 41 foto's.

123456

Lowlands 2005 - deel 1

Lowlands, het toetje van de zomervakantie. Nog drie dagen genieten van het paradijsje in Biddinghuizen voordat de plicht weer roept. De line-up staat ook dit jaar weer bomvol met bijzondere bands, straattheater, films, tai-chi lessen en zelfs heuse colleges! Dankzij flink wat publiekstrekkers is deze dertiende edite met 54.000 bezoekers bijna uitverkocht.

De Duitse punkrockband Beatsteaks heeft de eer om als eerste te mogen spelen in de Alpha tent. Deze band is het nieuwe groeibriljantje van punkgigant Epitaph en dus mogen we wel wat verwachtingen hebben van dit optreden. De muziek van de Beatsteaks is te omschrijven als punk met een poppie inslag. De zanger heeft een goede uitstraling en zoekt op goede momenten contact met het publiek. Dit gaat alleen niet altijd even succesvol. 'Do you like hiphop!' roept hij tegen de Alpha tent en de Alpha tent laat een duidelijke nee horen. Toch komt er een punk versie van 'the Way I Am' van Eminem uit de boxen. Het is jammer dat the Beatsteaks niet genoeg materiaal hebben om een uur de aandacht vast te houden. Het publiek is in het begin nog erg springerig en actief maar op het einde is dit toch wel afgelopen. Ook covers van Sublime en de Beastie Boys mogen niet baten. Het laatste eigen nummer 'Let Me In' is overigens wel een strak nummer. Er is dus nog hoop voor onze oosterburen.

Dit jaar voorziet Lowlands voor het eerst in de latente behoefte om met een biertje in de collegebanken te zitten in de vorm van Lowlands University. Elke festivaldag verzorgen twee bekende professoren twee colleges in de Juliet tent. 'Popprofessor' Tom Ter Bogt is voor het eerst op Lowlands (dag credibility!) en verzorgt een behoorlijk tegenvallend college voor een slechts voor tweederde gevulde tent. Ter Bogt verwacht een qua smaak verdeeld publiek bij het vertonen van (volledige!) clips van Busta Rhymes en Rammstein en treft dit niet aan. Na een overzicht van de belangrijkste theorieën van waarom mensen zich graag onderscheiden door middel van (muziek)smaak wordt er uitgebreid ingegaan op de mate waarin diverse factoren zoals i.q., welstandsniveau en andere (persoonlijkheids)kenmerken verklarend zijn voor genre-voorkeur. Uiteindelijk blijken alle gevonden factoren gezamelijk nauwelijks daadwerkelijk een verklaring te bieden voor muzieksmaak van de pubers waarbij het betreffende onderzoek werd afgenomen. Niets nieuws geleerd helaas. Jammer.

The Magic Numbers maken veel te mooie muziek om buiten te spelen (op het openlucht Charlie podium). Heerlijke samenzang en ingetogen parels van nummers waar de (com)passie oprecht uitvlamt. In de juiste setting zou dit zeker écht weten te raken, nu passeren er net te veel mensen op weg naar de biertent of onderweg naar Juliette and the Licks. Velen zijn gekomen om Juliette Lewis in het echie te zien. Na deze filmheldin een kwartiertje bewonderd te hebben stapt de helft van het publiek weer op. En terecht, want hoe leuk de actrice ook kronkelt en hoe cool de coverkeuze (Search & Destroy van The Stooges) ook is, als Juliette een (onbekende) zangeres was en geen filmster dan zouden The Licks niet vaak de oefenruimte mogen verlaten.

Na wat dreigend weer is het zonnetje terug om de muziek van Gabriel Rios extra leuk te maken. De mensen dansen vrolijk in de Alpha tent of zitten op het heuveltje te genieten van de zomerse liedjes van deze man. Gabriel Rios heeft in een record tijd europa heeft veroverd en dit begon allemaal bij het nummer 'Broad Daylight''. Dat overigens ook een heerlijk catchy en zoet nummer is. Een perfect optreden zo rond de klok van vijf uur.

123456

1234
The Magic Numbers foto Lowlands 2005 The Magic Numbers foto Lowlands 2005 The Subways foto Lowlands 2005 The Subways foto Lowlands 2005 Voicst foto Lowlands 2005