VERSLAG: European Hardcore Party # 7

Festivalinfo was aanwezig op European Hardcore Party 2002 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

VERSLAG: Jeroen Verdel

123

European Hardcore verslag deel 1

Aan het eind van het optreden van Shattered, die de spits mag afbijten lopen we de zaal binnen, zodat nog net het eind van hun strakke energiek klinkende hardcore set meegepakt wordt. Vervolgens begint al snel de zeven man van Sickness Of Society hun nummers te spelen. De snelle stukken worden frequent onderbroken met wat langzamere en lochere riffs. Helaas werken de hoge stemmen van enkele van de drie zangers een beetje op de zenuwen. Misschien dat minder in dit geval méér zou kunnen zijn.
Hoewel de zanger van No Denial zich vanaf het eerste moment helemaal geeft, reageert het publiek nog wat lauwtjes (het was tenslotte pas 13.20 uur), op de overtuigend en duidelijk door NYHC beïnvloede muziek. Bij Trapped In Life voelen enkelen zich reeds geroepen om hun acrobatische kunsten in de pit te vertonen. Erg veel bijval komt er echter nog niet. Misschien dat de loeizware en wat langzamere muziek hiervoor te veel grind/death invloeden heeft.

Uppercut

Vanaf de eerste toon blijkt deze Zeeuwse band een juiste naam gekozen te hebben. Direct ontstaat de eerste bloedserieuze pit en dient de eerste stage-diver van de dag zich aan. De band dankt de godfather van de scene, Onno Cro-Mag, voor alle inzet m.b.t. Uppercut. Ongelofelijk strak beukende old-school hoeken worden het inmiddels tot circle-pitten opgeroepen publiek afgevuurd, wat iedereen zonder klagen incasseert. Uppercut heeft deze hardcore party veel nieuwe fans voor zich gewonnen. De beschikbare merchandise, Uppercut presenteerde haar nieuwe cd, verkoopt dan ook helemaal uit. Jammer dat ze niet later op de dag geprogrammeerd stonden.

The Heartaches (SH)

De vervangers van de gecancelde psychobilly band Mad Sin zijn de Antwerpse Heartaches. Hen wacht de moeilijke taak op te treden voor een publiek dat niet voor hen is gekomen. Bij de opkomst wordt al duidelijk wat verwacht mocht worden van de band. Extra aanwijzingen zijn het Rancid shirt van één van de gitaristen en de “Rancid Punx” tattoo die de arm van de zanger siert. Al bij de eerste noten is de vergelijking gemaakt, de Heartaches spelen streetpunk a la Rancid en Bombshell Rocks. Het publiek reageert erg lauw op dit optreden. De band krijgt nog de meeste reacties los met de Social Distortion cover “1945”. Het was zeker geen slecht optreden, maar zoals eerder vermeld; het publiek kwam niet voor hen.

Blood Or Whiskey (SH)

Het optreden van deze Ierse folkband wordt wat vertraagd door geluidstechnische problemen.

123

FOTOGRAFIE: Jeroen Verdel

12
 foto European Hardcore Party # 7  foto European Hardcore Party # 7  foto European Hardcore Party # 7  foto European Hardcore Party # 7  foto European Hardcore Party # 7  foto European Hardcore Party # 7

12

PAASPOP 2002Paaspop is het eerste grote meerdaagse camping festival van het seizoen....

FOLKFESTIVAL 2002 In Tilburg wordt het International Folk Festival Tilburg gehouden. Hoewel de...