VERSLAG: Sonisphere France 2011

Festivalinfo was aanwezig op Sonisphere FR 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 124 foto's.

VERSLAG: Marco Vlot

12

Dag 2

Zaterdag is de dag van de Big Four, en dat is te merken aan de drukte op het terrein; waar gister nog riant rondgelopen kon worden is het vandaag dringen. Inmiddels is ook het voorvaksysteem bekend: de eerste 3000 bezoekers van het voorvak krijgen voor de rest van de dag toegang. De rest van de bezoekers heeft eenvoudigweg pech. De stormloop die dit veroorzaakt als de hekken om twee uur opengaan is dan ook indrukwekkend.

Mass Hysteria is een Franse thrashmetalband, die ook nog eens in het Frans zingt. Soms klinken ze als Slayer en soms als Anthrax, maar dan aangevuld met toetsen. Het klinkt allemaal niet onprettig. Mass Hysteria voldoet prima als opener van het kleine podium.

Het Franse deathmetalcolletief Loudblast bestaat al sinds de jaren 80, en speelt old-school death metal. De vergelijking met Gorefest ten tijde van False dringt zich op. De tamelijk solide muur van geluid belooft veel voor de rest van de dag.

Als eerste van de Big Four mag Anthrax aantreden. Na jaren problemen met zangers gehad te hebben, is vocalist van het eerste uur Joey Belladonna weer van de partij. Wegens de geboorte van zijn kind wordt boegbeeld Scott Ian vandaag echter vervangen door Andreas Kisser, bekend van Sepultura. Anthrax speelt favorieten als 'Antisocial', 'Caught in a mosh' en afsluiter 'I am the law'. Er komt zelfs een stukje 'Refuse/resist' van Sepultura voorbij. Helaas lijkt Belladonna zijn beste tijd gehad te hebben. Hij kijkt verdwaasd om zich heen, denkt in Parijs te zijn en is, zeker vergeleken met bijvoorbeeld John Bush, geen beste zanger. Desondanks kondigt hij aan dat er binnenkort een nieuw Anthrax-album aankomt. De vraag is of de wereld daarop zit te wachten.

Op het kleine podium mogen de Denen van Volbeat hun rock 'n roll brengen. Ze verklaren nog niet veel in Frankrijk gespeeld te hebben, maar desondanks worden nummers als 'Sad man's tongue' en 'Guitar Gangsters and Cadillac Blood' luidkeels meegezongen. Het is dan ook wel aan Volbeat toevertrouwd om een feest te bouwen. Volbeat is niet de meest originele band op Sonisphere, maar hun enthousiasme en energie maken dat dit helemaal niet uitmaakt.

Naast Anthrax kampt ook Slayer met personele problemen. Gitarist Jeff Hanneman is nog steeds uit de roulatie en wordt vandaag vervangen door Gary Holt. Voor de rest bestaat een optreden van Slayer zoals altijd uit een degelijk stukje sonische terreur. Opener 'Disciple' zet de toon, en bij 'War Ensemble' gaat het echt los. Wat volgt zijn de klassiekers als 'Mandatory Suicide', 'The Antichrist' en 'Angel of death'. Zanger Tom Araya heeft weinig woorden nodig om het publiek aan zijn voeten te krijgen. Een simpel handgebaar is genoeg om tijdens het intro van 'Reign in blood' de heftigste wall of death van het festival te creëren. Slayer doet wat Slayer altijd doet, en dat doen ze goed!

Tussen Slayer en Megadeth speelt Papa Roach, en velen zien dit als een ideale gelegenheid om wat te gaan eten. Het is dan ook enorm druk in het eetgedeelte. De mensen die blijven kijken zien een wat vreemde eend in de bijt; de gelikte alternatieve metal lijkt niet zo te passen tussen het thrashgeweld. Papa Roach laat zich echter niet kennen en krijgt met nummers als 'Lifeline' en 'Last Resort' de handen op elkaar.

Als drummer Shawn Drover 'Trust' inzet is Megadeth begonnen met zijn optreden. De bandleden komen een voor een op, met als laatste natuurlijk frontman Dave Mustaine die zich gedurende het optreden prima lijkt te vermaken. De band is op dreef en speelt een dwarsdoorsnede van hun oeuvre waarbij vooral 'Symphony of destruction' en 'Holy wars' op veel bijval van het publiek kunnen rekenen. 'A tout le monde' wordt door de Fransen luidkeels meegezongen. Gitarist Chris Broderick speelt met gemak de meest ingewikkelde solo's, maar ook Mustaine laat zich niet kennen. De bandleden geven elkaar de ruimte; tijdens solo's doen de andere bandleden netjes een stapje naar achteren. Tijdens 'Peace sells... but who's buying' komt bandmascotte Vic zelfs nog even langs op het podium. Megadeth levert een uiterst vermakelijke show af en is daarmee de ideale opwarmer voor Metallica.

Aan ex-Nightwish zangeres Tarja de ondankbare taak om vlak voor Metallica op het kleinere podium te spelen. Enorm druk is het dan ook niet omdat het overgrote deel van de bezoekers bij het grote podium wacht.

De grote headliner van Sonisphere 2011 is Metallica. Dat ze na bijna 30 jaar nog steeds mateloos populair zijn blijkt wel uit het aantal Metallica shirts dat vandaag rondloopt. Oude en nieuwe nummers wisselen elkaar af. Opener 'Hit the lights' knalt er meteen in, en na een set vol klassiekers als 'Master of puppets', 'Fade to black', 'The call of Ktulu' en nog vele anderen wordt de reguliere set afgesloten met 'Enter sandman'. In de tussentijd hebben we het nodige vuurwerk voorbij zien komen, zowel letterlijk als muzikaal. De muzikanten bestrijken het gehele podium, waarbij vooral bassist Robert Trujillo zich ontpopt als een indrukwekkende persoonlijkheid.

Waar normaal in de toegift de Big Four samen een nummertje spelen blijft dit vandaag beperkt tot Metallica, Anthrax en Diamond Head aangezien Slayer en Megadeth er alweer vandoor moesten. Ondanks dat is het leuk te zien hoe al die muzikanten 'Helpless' van Diamond Head spelen. Na afsluiter 'Creeping Death' is de eerste Franse editie van Sonisphere dan echt voorbij.

12

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

1234567891011
Rise To Remain foto Sonisphere France 2011 Rise To Remain foto Sonisphere France 2011 Rise To Remain foto Sonisphere France 2011 Rise To Remain foto Sonisphere France 2011 Rise To Remain foto Sonisphere France 2011 Bukowski (Fra) foto Sonisphere France 2011 Bukowski (Fra) foto Sonisphere France 2011 Bukowski (Fra) foto Sonisphere France 2011 Bukowski (Fra) foto Sonisphere France 2011 Symfonia foto Sonisphere France 2011 Symfonia foto Sonisphere France 2011 Symfonia foto Sonisphere France 2011

1234567891011

GRASPOP METAL MEETING 2011Graspop 2011 is de 16e editie van dit grootste metal festival van de BeNeLux....

PARKPOP 2011 Op 26 juni 2011 trekken zo'n 275.000 bezoekers naar het Zuiderpark in Den...