VERSLAG: Wave-Gotik Treffen 2011

1234

Dag 1

Twintig jaar geleden, hadden twee Gothic mensen uit Leipzig een ongebruikelijk idee. Ze wilden niet nog een donker muziek festival creëren, maar een bijeenkomst (treffen) voor gelijkgestemde mensen voor een relaxte ontmoeting, kletsen en feesten. En dus vond in 1992 het 1e Wave-Gotik-Treffen (WGT) plaats aan de rand van Leipzig met ongeveer 2.000 bezoekers en een handje vol bands. Niemand had toen kunnen bedenken dat in een paar jaar tijd het WGT de grootste meeting van Gothic mensen in de wereld zou worden, bezit nemend van de hele stad tijdens het Pinksterweekend. Inmiddels komen 20.000 bezoekers van over de hele wereld bijeen om het WGT te vieren als HET internationale treffen van de dark family.

Over de hele stad verspreid treden meer dan 250 bands, projecten en artiesten op die de hele brede bereik van Gothic muziek zullen beslaan: van Electro-pop tot Goth-metal, van EBM tot Neofolk, van middeleeuwse muziek tot Industrial. De concerten en evenementen vinden plaats op meer dan 30 locaties verspreid over heel Leipzig. Zoals in de gewelven van de Moritzbastei, in de neo-antieke koepelhal van het Pantheon, in de open-air Parkbühne, als ook in grote en kleine concertzalen.
Traditioneel worden de gekke Gothic concerten gecontrasteerd door prachtige klassieke muziek die ook aan het programma toegevoegd zijn. Dit zijn concerten die toch al plaats vinden in Leipzig, maar waar een gedeelte van de kaarten vrij is gehouden voor het WGT publiek. Dit leidt vaak tot groot vermaak, omdat het "normale" betalende publiek vaak niet weet wat hun overkomt als er grote getale Gothics binnen komen. Dit jaar was er o.a. de mogelijkheid om naar een uitvoering van het bombastische requiem van Brahms in de Peterskirche te gaan. En in de Leipziger Opera kon een balletuitvoering begeleid door Mozart koren en de dramatische oper Elektra van Richard Strauss bijgewoond worden.

Maar WGT is meer dan alleen maar een muziekfestival. Er is een middeleeuwse markt in het Heidens dorp, er zijn lezingen van schrijvers en er is ongewoonlijk theater. In het park komen mensen in historische kleding bijeen voor een Victoriaanse picknick. En ook het Fine Arts Museum is vrij toegankelijk voor WGT bezoekers.

Normaal gesproken duurt het WGT vier dagen (vrijdag t/m maandag), maar om het twintig jarige bestaan te vieren is er dit jaar op de donderdagavond al een programma in de Agra hal. Er treedt een zestal bands op die op de eerste editie ook van de partij waren.

Het allereerste optreden begint meteen met een schok voor het publiek. Voordat het optreden van Das Ich begint, krijgen we een geprojecteerde tekst te zien. Hierin wordt medegedeeld dat Stefan Ackermann, de zanger, ernstig ziek is. Hij heeft een operatie ondergaan en ligt al twee weken op de IC. Omdat dit allemaal heel recent is gebeurt en Stefan niet wilde dat het concert afgezegd zou worden treedt Bruno Kramm samen met enkele vrienden op, waaronder Oswald Henke (Goethes Erbenen) en Myk Jung (The Fair Sex). Het hele concert wordt opgenomen zodat Stefan dit in het ziekenhuis kan zien. En wat zal hij dan zien: een uitzinnige menigte die helemaal los gaat op de klassiekers van Das Ich.

Hoewel Goethes Erben hun activiteiten inmiddels zes jaar geleden hebben stil gelegd (ze zijn nooit officieel uit elkaar gegaan), kon deze band op deze avond eigenlijk niet ontbreken. En dus speelt Oswald Henke met zijn band Henke vanavond alleen maar nummers van Goethes Erben. En dat is te merken, de grote voormalige veiling hal stroomt vol met mensen. Al deze mensen komen niet voor niets, Henke werkt met zijn typische theatrale opvoering alle bekende nummers af. En dat is precies wat iedereen de afgelopen zes jaar heeft gemist.

Met The Ethernal Afflict gaan de voeten echt van de vloer, één grote stampende massa. Maar wat wil je ook met deze legenden van de Duitse electro-wave. Cyan en Mark geven een strak optreden, waarbij hun bekendste nummer ´San Diego´ niet ontbreekt.

Als laatste van de avond komt de headliner van het 1e WGT: Love Like Blood. De Gothic-rockers hebben sinds 1999 niet meer opgetreden. Omdat ze nooit een echt afscheidsconcert hebben gegeven komen ze speciaal voor het jubileum van WGT nog één maal optreden als afscheid voor alle fans. Wil dit zeggen dat het een stoffig optreden is van een band die na 12 jaar niet meer weet hoe ze moeten spelen? Nee, zeker niet! Het is een wervelende show alsof ze nooit weg zijn geweest. Helemaal op elkaar ingespeeld brengt ook deze band hun bekendste nummers ten gehore. En de fans? Die zingen alle nummers stap voor stap mee en wanen zich weer even terug in die heerlijke jaren negentig.

1234

ZWARTE CROSS 2011Het Zwarte Cross Festival draait natuurlijk om veel meer dan de cross alleen....

POSITIVUS FESTIVAL 2011 In Salacgrīva, Letland werd dit jaar voor de vijfde maal het Positivus...