VERSLAG: Wave-Gotik Treffen 2011

1234

Dag 4 en 5

In 2005 gaf Trobar De Morte uit Spanje al een overweldigend optreden op WGT. Vandaag zijn ze terug in het Centraltheater. Het beste podium voor een Neo-Klassieke band. Met haar betoverende zang en spelende op de Hurdy Gurdy weet Lady Morte, onder begeleiding van viool, doedelzak, fluit, gitaar en drum, het publiek muisstil te krijgen. Een pracht optreden die door het publiek beloont wordt met het plunderen (onder betaling) van de merchandise.

Weer terug naar de Agra hal. Wederom is er een klassieker die komt optreden: Killing Joke. Sinds 2008 treedt de Post-Punk band weer op in hun originele bezetting. Voor het optreden is er nog paniek omdat één van de bandleden spoorloos is. Tot driemaal toe wordt er door de zaal omgeroepen. Wat in eerste instantie een grap leek, blijkt een voorbode te zijn voor het concert. Totaal ongeïnteresseerd en in veel rook omhuld doen de mannen hun ding. Eén keer weten ze de zaal uit hun dak te laten gaan, tijdens het nummer "Love Like Blood". Maar de rest van het concert is echt een aanfluiting.

Gelukkig weten The Fields Of The Nephilim wel hoe ze overtuigend hun muziek ten gehore moeten brengen. Dat terwijl ook zij met veel rook omhuld zijn en altijd een statisch optreden geven. Maar helaas is het deze keer het geluid van de mengtafel die het faliekant laat afweten. Dat maakt het voor mijzelf wel makkelijker om na een kwartier afscheid te nemen en snel naar het Heidensdorp te lopen.

Want op het kleine openluchtpodium in het Heidensdorp is zojuist de Nederlandse band Heidevolk begonnen. Met hun Pagan-Folk-Metal weten ze hier in Duitsland de grond te doen trillen. Dat er in het Nederlands gezongen wordt weerhoud het publiek niet om mee te schreeuwen. Met grote overwicht het sfeervolste en meest opgezweepte publiek van het weekend. Deze muziek is hoe dan ook populair in Duitsland. Maar dat er naar afloop ook Amerikanen naar de band komen om te vertellen dat ze het geweldig gevonden hebben en hun cd kopen, daar kan deze band met een gerust hart trots op zijn.

Dag 5: maandag

De mannen van Die Vorboten proberen het genre Kraut-Rock weer nieuw leven in te blazen. Helaas is er relatief weinig publiek gekomen om te zien dat ze dat aardig lukt. Deze band is natuurlijk ook niet bepaald een band die je op dit festival verwacht. Met goede heldere Duitstalige zang weet deze band een energiek optreden neer te zetten.

Northland komt uit Spanje. Dat is het laatste land waar je een Viking-Pagan-Melodic-Death-Metal band zou verwachten. Ze geven op de een of andere manier dan ook een eigen draai aan dit genre. Het is hoe dan ook heerlijk om weer eens een metalband met viool te zien.

Eén van de opvallendste acts van de afgelopen jaren is Coppelius. Deze mannen spelen naar eigen zeggen geen "Heavy Metal", maar "Heavy Wood". De band bestaat namelijk uit een cello, een contrabas, twee klarinetten en een drumstel. Stel je daarbij een theatergroep uit de 19de eeuw voor en je hebt Coppelius. Het mooiste moment van dit optreden was het moment waarbij ze het hele publiek op de grond lieten gaan zitten om een gevoelig lied ten gehore te brengen.

De Vamp Rock van Nim Vind uit Amerika is erg toegankelijk en misschien wel een beetje soft te noemen gezien de bands die om hun heen zijn geprogrammeerd. Niet te min een mooi optreden.

De Duitse Horror-Punk groep The Other, weet van meet af aan sfeer te brengen in het publiek. Met het aankleden van het podium en zichzelf lijken ze zo uit een B-horrorfilm gestapt te zijn. Dat ze het Misfits coverbandje waar ze uit ontstaan zijn, zijn ontgroeit is al enkele jaren duidelijk met hun eigen nummers en inmiddels 4e album "New Blood".

Als laatste treden The Misfits, de oervaders van de Horror-Punk, op. De Amerikaanse band is in 1977 opgericht en bevat op dit moment alleen nog maar Jerry Only als origineel lid van de band. Dit neemt niet weg dat er een fantastisch optreden gegeven wordt dat bestaat uit bijna net zoveel nummers als er minuten gespeeld worden. Het enige waaraan te zien is dat de mannen op leeftijd zijn is de dieperliggende haargrens bij Jerry Only. En als je als Misfit bekent staat om de lange haarlok (devilock) die voor je gezicht hangt, krijg je toch langzaam een probleem.

1234

ZWARTE CROSS 2011Het Zwarte Cross Festival draait natuurlijk om veel meer dan de cross alleen....

POSITIVUS FESTIVAL 2011 In Salacgrīva, Letland werd dit jaar voor de vijfde maal het Positivus...