VERSLAG: Wave-Gotik Treffen 2011

1234

Dag 2

In het Clara-Zetkin-Park vindt deze middag de Victoriaanse picknick plaats. Je moet er wel wat voor doen, alleen een picknickmand gevuld met eten en drinken en een kleedje is niet voldoende. Er is een dresscode: Victoriaans, "Steampunk", Barok, Rococo, elegante Lolita of "Romantic Gothic". Het enige waar niet voor gezorgd hoeft te worden is het prachtige zonnige weer en de twee zwanen die romantisch in het kleine meertje zwemmen. Al met al levert het een pracht plaatje op om al deze mensen in het park te zien zitten. En dat is meteen het grote nadeel van deze middag. Er zijn bijna net zoveel fotograven en cameramensen (RTL en lokale omroep) aanwezig als picknickers. Maar ach daar draait het ook gewoon om: "zien en gezien worden". De mensen zijn de hele middag druk bezig met de juiste fotoposes aan te nemen, en stiekem vinden ze dat veel lekkerder dan al het lekkers dat ze hebben meegenomen in hun picknickmandje.

Dat Umbra et Imago een andere hoek is ingeslagen, was al merkbaar op hun laatste album. De nadruk is meer op de muziek komen te liggen. Het lijkt zelfs of de zanger zangles heeft genomen. Tijdens hun optreden wordt deze nieuwe weg nog veel duidelijker. Stond de act altijd bekent als een SM/Fetisj show, is daar nu niets meer van te merken. Er is alleen maar plaats voor de muziek. Dit tot teleurstelling van het publiek, dat halverwege het optreden in grote getale de zaal verlaat. Het zal mij benieuwen hoelang ze dit gaan volhouden de komende jaren. Het zal mij niets verbazen dat we de shows van weleer terug gaan zien over een tijdje of dat de band langzaam ter ziele zal gaan.

Eén van de middernachtspecials van dit jaar is het optreden van Deine Lakaien. Vaak zijn deze concerten wat minder druk bezocht, omdat ze pas tussen 24:00 en 01:00 beginnen en alle afterparty's dan al in volle gang zijn. Maar de Agra hal is vanavond stampens vol. Niet geheel onverwacht natuurlijk, aangezien het hier een waar instituut op het gebied van Dark Wave betreft. De band geeft een volmaakt optreden, voor het eerst dit festival staat het geluid perfect en ook is Alexander Veljanov bijzonder goed bij stem. Naast nummers van hun laatste album "Indicator", zijn ook alle andere albums goed vertegenwoordigd in de andere nummers. Het publiek wordt ook verast met oude nummers die de band al lang niet meer heeft gespeeld, waaronder "Fighting the green". Geweldig hoe Ernst Horn, samen met de violiste en cellist, oude nummers weer een nieuw muziekaal jasje aan heeft weten te gegeven. Daarentegen is het niet verassend dat er uiteraard word afgesloten met "Love me to the end". Wat mij betreft het hoogte punt van het WGT.

1234

ZWARTE CROSS 2011Het Zwarte Cross Festival draait natuurlijk om veel meer dan de cross alleen....

POSITIVUS FESTIVAL 2011 In Salacgrīva, Letland werd dit jaar voor de vijfde maal het Positivus...