VERSLAG: Paaspop Schijndel 2012

Festivalinfo was aanwezig op Paaspop Schijndel 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 104 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Dag 3 : zondag

De laatste dag van paaspop is aangebroken en het zonnetje schijnt. In Extrema is het dan ook echt warm wanneer Gers Pardoel en later Kraantje Pappie het podium beklimmen. Goeie hiphop en sterke teksten. Het publiek zingt mee met de bekende teksten van de twee, en het festival wordt levendig en energiek op gang gebracht. Zeer geslaagd! (FZ)

De Brabantse cabaretier Leon van der Zanden staat met een gedeelte van zijn meest recenste show ‘Vruchtvlees’ op Paaspop. In een ruime drie kwartier babbelt de vlotte Helmonder over onder andere Michael Jackson en over de dood, op een geheel eigen en leuke wijze. Jammer dat de show niet langer duurde, het tijdschema van Paaspop had er een vol uur voor gereserveerd. (BvP)

Op de Main Stage vinden we Di-rect, welke alweer even meedraait in de nieuwe bezetting. Ook al is de muziek van de mannen een stuk serieuzer geworden, één ding zal waarschijnlijk nooit veranderen. Schreeuwende meisjes die zo dicht mogelijk bij hun idolen willen staan. De meisjes vooraan het podium zijn niet de enige die niet stil kunnen blijven, het publiek zingt uit volle borst de teksten mee. De zondag lijkt echt te zijn begonnen. (FZ)

De Belgische Selah Sue weet het publiek niet geheel te boeien. Haar persoon is groot genoeg om de Main Stage te vullen maar de gehele tent lukt haar nog niet. Wanneer je daarnaast bedenkt dat dit kleine meisje nog niet zo lang geleden alleen met een gitaartje op een podium stond is ze al ver gekomen. Er is nog wel wat gesleutel nodig, op sommige momenten stijgt het publiek boven de zangeres uit. Oude nummers leken het beter te doen bij de festivalganger. (FZ)

De enige band die de grote Masters of Rock dit weekend helemaal vol krijgt, is Heideroosjes. De paar afscheidsconcerten die de band zou geven zijn gegroeid tot een enorme tournee van uitverkochte concerten en grote festivals. Net als de band gaat het publiek een uur lang uit zijn dak op alle bekende nummers van de band. Van 'Tering Tyfus Takketrut' tot 'Damclub Hooligan' en afsluiter 'Sjonne en Anita' is het een groot feest bij de Heideroosjes. Deze zomer nog op elke hoek van de straat te zien, wees er bij! (BvP)

De buren mogen natuurlijk ook niet ontbreken, daarvoor stond Rowwen Hèze op de Main Stage. Een echt Limburgs feestje hebben ze gegeven, waar jong en oud van genoot. Meezingen was niet eens een optie, daar kon je niet onderuit komen. 'Bestel mar' wat genoeg wordt gedaan, en natuurlijk 'Een kwestie van geduld'. Voor sommige mensen was het op dat punt van de avond meer een kwestie van geluk, maar het publiek genoot. (FZ)

Bij de reünie in 2005 speelde de Duitse heavy metal legends Accept elk festival voor duizenden mensen. Nu zanger Udo gestopt is en er een nieuwe frontman is aangetrokken moet de band echter opnieuw publiek zien te trekken. De tent is slechts voor de helft gevuld maar het afgelopen jaar hebben de heren voor minder publiek gestaan en ze houden het plezier er in. Na te openen met nieuwe nummers als 'Stalingrad' en 'Hellfire' komen gedurende het uur ook de klassiekers aan bod als 'Princess of the Dawn', 'Restless & Wild' en 'Metal Heart'. (BvP)

De "Mystery Guest" van de zondag was Go Back To The Zoo, welke als laatste voor afsluiter De Dijk de Main Stage mag bestijgen. Going out with a bang is wat er wordt gedaan door Go Back To The Zoo. Alle restjes energie die de bezoeker nog had wordt naar buiten gebracht tijdens dit enthousiaste en spetterende optreden.(FZ)

Al een half uur staan buiten de theatertent al meer mensen te wachten op het optreden van Memphis Maniacs dan er in de tent passen. De band mixt live allerlei hits door elkaar wat een leuke mix oplevert van bijvoorboold AC/DC's Whole Lotta Rosie met Poing van Rotterdam Termination Source en Metallica's Sad But True wordt met The Final Episode van Dr. Dre veranderd in The Sad Episode. De nieuwe show van het vijftal lijkt vooral voor het buitenland bestemd, tussen de nummers door wordt het meerendeel in het Engels aan elkaar gepraat. (BvP)

Finntroll heeft de afgelopen jaren al regelmatig in Nederland gestaan, maar zelden was het publiek zo tam. Waar Finntroll garant staat voor moshpits, feest en veel springen is het publiek vanavond iets rustiger. Het aantal fans is klein en dat merkt ook de zanger op. "Has anybody heard of our album Nattfödd? Does anybody even care?" levert weinig reactive op uit het publiek. Na een half uur begint het vooraan in de tent wat losser te worden en bekender werk als 'Trollhammaren' en 'Solsagan' krijgen meer reactie van het publiek. Het geluid stond goed, op het podium stond alles goed, alleen het grote publiek was afwezig. (BvP)

Als laatste brengt De Dijk een einde aan het weekend vol goede muziek. Als afsluiter was deze niet geheel geplaatst. Een paar meezingers werden wel gebracht maar de feeststemming die eerder bestond lijkt weg te zijn. Niks ten nadele van de Dijk, die sowieso goed is voor mooie muziek.
Paaspop 2012 zit erop. Laat de zomer nu maar komen. (FZ)

123

FOTOGRAFIE: Marcel Poelstra

123456789
Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012

123456789

ROADBURN 2012Roadburn, hét stoner- en doomfestival van Europa, vindt jaarlijks plaats in...

SONIC CONNECTIONS 2012 Sonic Connections betekent onverwachte cross-overs, bijzondere...