VERSLAG: Paaspop Schijndel 2012

Festivalinfo was aanwezig op Paaspop Schijndel 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 104 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Dag 1 : vrijdag

Het festivalterrein van Paaspop moet het festivalgevoel dit jaar vooral neerzetten door veel Brabantse gezelligheid, aangezien de zon ver te zoeken is. Dit mag de pret niet drukken voor de uitverkochte vrijdag in Schijndel. Mooie mensen, goeie muziek en genoeg bier. (FZ)

Aan de jonge Tilburgse band Black-Bone valt de eer om Paaspop 2012 te openen. Het drietal bestaat sinds 2007 en sinds afgelopen jaar nemen de grote shows toe. Voorprogramma’s als Deep Purple in het GelreDome, dit jaar de afterparty van Slash in de Heineken Music Hall en natuurlijk Paaspop. De degelijke hardrock van de band klinkt erg goed in de oren en de Jack Daniels tent raakt na enkele nummers al ver vol. Veel afwisseling is er niet in de set van drie kwartier, maar dat de band een vette sound heeft is duidelijk. (BvP)

De aftrapper der aftrappers voor de Main Stage is gemaakt door Sven Hammond Soul. Als dit het voorteken is voor de muzikale reis die we dit jaar door Nederland gaan maken zal er niet veel meegezongen worden. De eerste twee nummers die ten gehore worden gebracht zijn zonder zang, wat de toon niet zet zoals je mag verwachten van een festival. Later wordt dit nog enigszins ingehaald, maar laten we hopen dat dit geen voorbode is voor de rest van de dagen. (FZ)

De vreemdste tent van Paaspop is zonder twijfel de tent van “Radio Roze Panther”. Dit weekend wordt de kleine tent gevuld met onder andere Tasjesdisco en een Bunga Bunga feestje. Door de nieuwe locatie van de tent – naast het hoofdpodium – is het het hele weekend druk in de Roze Panther. Vrijdagavond puilt de tent al uit wanneer het happy hour is met FeestDJRuud. Feestneuzen, toetertjes en een confettikanon vormen de vrolijke show begeleid door een mix van bubbling, pop en apres-ski en drie presentatoren die tijdens de nummers de vrolijke sfeer er in houden. (BvP)

De ooit jolige liedjes van Racoon hebben plaatsgemaakt voor mooie serieuze nummers. De gevoelige tekst van 'Don't Give Up The Fight' brengt een stilte tot de zaal die zeer welkom was voor elke muziekliefhebber op het festival. Een uur lang genieten van prachtige nummers op de Main Stage laat de festivalvlinders vliegen. 'Love you more' wordt meegezongen door oud en jong, net zoals 'My Town'. Om de stemming er goed in te brengen is daar gelukkig wel 'Feel Like Flying', en stilstaan lijkt geen optie meer. Op het podium leek stilstaan sowieso geen optie, wat het samenspel van de band niet ten goede kwam. Rommelig en slordig is een beschrijving die van toepassing is, desalniettemin was het genieten. (FZ)

Na Black-Bone is het in de Jack Daniels tent de beurt aan de Belgische metalformatie Bliksem. Het geluid in de tent staat vanavond in Motörhead-stijl: hard! De band heeft het afgelopen jaar een EP uitgebracht en treed regelmatig op zowel in België als in Nederland. De band wordt gerekend tot een van de betere metal bands uit België en maakt dit op Paaspop waar. Waar in het begin het geluid dusdanig hard staat dat de gitaren de zang overstemmen, is de groovende metal van de band tegen het einde een plezier voor het oor. (BvP)

Waar het festivalpubliek eerder zeer gemengd leek te zijn, worden de eerste linies van het publiek bij de Main Stage nu bewaakt door blije meisjes. Kane staat op het podium. Frontman Dinand Woesthoff weet het publiek mee te krijgen, of het bier heeft rijkelijk gevloeid. Het resultaat is een uitbundige menigte die de woorden bijna luider brengen dan de zanger zelf doet. Up tempo en energiek, en de tent waarin Kane speelt lijkt voor de eerste keer deze dag een beetje warmte te herbergen. Een zeer welkome afwisseling. (FZ)

Volgens de presentator van het Resto Lounge podium omschrijft deze band zichzelf als “porno”. Vorig jaar stond Dearworld op Paaspop na het winnen van de Next Best Band competitie maar dit jaar is de band geboekt. Al binnen vijf minuten is duidelijk waarom de band terug is. Het geluid van Dearworld heeft zich ontwikkeld van synthesizerpop tot een volwassen combinatie van dance met pop die erg aanstekelijk is, van deze band gaat iedereen de komende jaren nog horen. (BvP)

Brabantse gezelligheid kent geen tijd, en dat is zeker het geval voor de thuiswedstrijd van Guus Meeuwis & Band. Dit mag de hele avond wel doorgaan. Er is geen gezicht te zien welke niet vrolijk lijkt te kijken. Meezingen en dansen op de herkenbare teksten van "Onze Guus" is de perfecte afsluiter op de Main Stage voor de vrijdag. Met de cover 'Ik Wil Je' gaat iedereen los, zowel op het podium als daarnaast. Als dit doorzet kan de aftrapper van het festivalseizoen niet meer stuk. (FZ)

Vanderbuyst sluit de eerste avond van Paaspop af in een bomvolle uitpuilende Jack Daniels tent. Wie deze band de afgelopen twee jaar nog niet live heeft gezien moet eens wat vaker de deur uit, want de ervaring die de band heeft is inmiddels duidelijk te zien. Hits als 'Tiger', 'Rock Bottom' voelen aan als rock klassiekers en het publiek gaat uit zijn dak. Moshpits, stagediving en crowdsurfing: geen band rockt vandaag harder dan Vanderbuyst. (BvP)

123

FOTOGRAFIE: Marcel Poelstra

123456789
Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Sven Hammond foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012 Racoon foto Paaspop Schijndel 2012

123456789

ROADBURN 2012Roadburn, hét stoner- en doomfestival van Europa, vindt jaarlijks plaats in...

SONIC CONNECTIONS 2012 Sonic Connections betekent onverwachte cross-overs, bijzondere...