VERSLAG: MS Dockville Festival 2012

Festivalinfo was aanwezig op Dockville Festival 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 99 foto's.

123

Vrijdag 10 augustus 2012: dag 1

Een week voor Lowlands en Pukkelpop wordt in Duitsland de zesde editie van kunst- en muziekfestival Dockville georganiseerd. Maar het festival is eigenlijk al twee weken bezig op de art camp met workshops, wandelingen en meer op Europa’s grootste riviereiland Reiherstieg, gelegen in de Elbe in Hamburg. Het is aan alles zichtbaar dat de havenstad, de op één na grootste stad van Duitsland, de komende dagen gevuld zal zijn met optredens van meer dan 120 bands. Een combikaart kost 45 euro in de vroegste verkoopperiode.

Vrijdag 10 augustus 2012: dag 1

Het Australische Boy & Bear wordt vaak vergeleken met Mumford & Sons, door de combinatie van indie-folk en harmonische koortjes, en doet het vanzelfsprekend in Nederland ook erg goed. De mannen staan binnenkort ook op Lowlands, maar zijn het grote publiek duidelijk nog niet gewend. ‘Bedankt dat jullie allemaal zijn komen kijken, maar, wat zijn jullie met veel’, aldus zanger Dave Hosking. De nummers van debuutplaat Moonfire worden netjes afgewisseld met een cover van ‘Heart Of Gold’. Het nummer van singer-songwriter Neil Young wordt in de nieuwe rustige versie door weinig mensen herkend – en is eigenlijk ook gewoon overbodig.

De heren en dame van We Have Band slaan momenteel Nederland over, maar gaan heel uitgebreid door Duitsland. Het Engelse trio deed het eerder al goed op London Calling, maar heeft ditmaal een extra tourlid aangetrokken. De groep staat voor energieke indiepop met een disco-randje en doet het hierdoor automatisch goed bij het publiek. ‘Dit is geweldig. Wat een prachtige avond’, concludeert ook zangeres Dede Wegg-Prosser. We Have Band staat vandaag voor het eerst geprogrammeerd op het festival en gaat het niet snel meer vergeten, ook door de vele filmopnames die ze hebben gemaakt.

Lowlands durft zijn vingers niet te branden aan het Amerikaanse losbandige Friends, maar alle buurlanden hebben het vijftal wel geprogrammeerd op de grote festivals. De groep begint twinitig minuten later dan gepland en ook toetsenist Matthew Molnar is vandaag niet aanwezig. ‘Bedankt voor het wachten. Jullie dansden zelfs al op de soundcheck, dus dit gaat een groot feest worden’, roept Samantha Urbani enthousiast. De debuutplaat Manifest! zag onlangs het licht, maar alsnog wordt het optreden beperkt met enkel de bekende singles en stoppen ze zelfs vijftien minuten eerder. De groep kan zeker een spannend feest maken, maar erg proffesioneel is het helaas niet.

De moderne popgroep Hot Chip staat niet alleen op Lowlands en Pukkelpop, maar ook Duitsland wordt aangedaan. De Engelse band kwam onlangs met het vijfde wapenfeit In Our Heads en heeft hiermee hun meest dansbare plaat afgeleverd, waardoor ze een perfecte groep zijn voor op Dockville. De mannen houden het echter wat oppervlakkig en hebben weinig communicatie nodig, naast wat inside jokes. Het publiek geniet uitbundig totdat het zevental vijftien minuten eerder stopt. Natuurlijk komen ze terug voor de absolutie dansvloerknallers ‘Ready For The Floor’ en ‘Hold On’, waarbij iedereen nog eenmaal kan dansen tussen de confetti en glitters.

Een paar weken geleden had Festival de-Affaireinog de primmeur rond No Ceremony///. De mysterieuze buzzband wist in Nijmegen de grote verwachtingen nog niet waar te maken, maar stond gelukkig allang voor genoeg andere festivals geprogrammeerd. De groep probeert de achtergrond anoniem te houden, maar het is duidelijk dat we niet met enorme popdiumdeskundigen te maken hebben. De heren en dame groeien gelukkig gelijkmatig en staan uiteindelijk zelfs stiekem te dansen op het podium. De Engelsen hebben veel plezier in het podium en ook het publiek reageert uitbundig, maar wanneer er na afloop nog een zugabe wordt gevraagd blijft het helaas stil.

123

123456789
 foto MS Dockville Festival 2012  foto MS Dockville Festival 2012 Sóley foto MS Dockville Festival 2012 Sóley foto MS Dockville Festival 2012 Sóley foto MS Dockville Festival 2012 Team Me foto MS Dockville Festival 2012 Team Me foto MS Dockville Festival 2012 Team Me foto MS Dockville Festival 2012 Team Me foto MS Dockville Festival 2012 Team Me foto MS Dockville Festival 2012 Team Me foto MS Dockville Festival 2012 Tune Yards foto MS Dockville Festival 2012

123456789

WATERPOP 2012Afgelopen weekend vond alweer de 35e editie van Waterpop plaats. Het...

PARADE AMSTERDAM - VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2012 Na Rotterdam, Den Haag en Utrecht opent het theaterfestival zijn poorten in...