VERSLAG: Tuinfeest Nirwana 2006

Festivalinfo was aanwezig op Tuinfeest Nirwana 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

123

Tuinfeest Nirwana, zaterag deel 1

Lierop (gemeente Someren, gelegen tussen Eindhoven en Venlo) is al voor de 31e keer gastheer voor het Nirwana’s Tuinfeest. Ook dit jaar vindt in de achtertuin van het plaatselijke jongerencentrum annex poppodium dit driedaagse festival plaats. Op vrijdag waren al onder andere Clawfinger en Gorefest te gast en op zondag zullen nog een aantal Nederlandse feestbands op het podium verschijnen. De zaterdag vormt met acht bands op het programma eigenlijk de hoofddag. Gedurende deze dag is het festival met 1800 bezoekers uitverkocht. Met name publiekstrekker Flogging Molly lijkt hiervoor verantwoordelijk te zijn, gezien de vele, in bandshirt getooide, fans.

The Feromones hebben vandaag het bal al geopend. Vervolgens is het de beurt aan Nailpin. Deze Belgische formatie kreeg vooral bekendheid door hun optreden in MTV’s Road Rally. Hierin moesten ze het, al reizend door de VS, opnemen tegen de Nederlandse band Di-rect. Dat deze Belgen sympathieke gasten zijn, wisten we dus al. Nu nog de muziek. Die blijkt niet echt veel indruk te maken. De heren proberen nog wel stevig te rocken, maar de zang blijft hierbij toch duidelijk achter. Het stemgeluid is meer iets voor een jongensband dan voor een rockformatie, aangezien de zang tekortschiet in kracht en volume. De zanger springt dan wel druk heen en weer over het podium, maar als geheel weet Nailpin niet helemaal te overtuigen. Dit blijkt ook uit de lauwe reactie van het publiek. Aardige gasten, maar muzikaal niet heel interessant.

Op naar de volgende act van de dag. The Shavers brengen naar eigen zeggen Rock’n Roll voor hart en kruis. De band bestaat uit een trio rond zanger en poëet Johannes de Boom. Met name zijn verschijning maakt van The Shavers een attractie. Zestig jaren jong, geheel getatoeëerd en nogal fors in omvang, is Johannes bezig aan zijn laatste optredens als zanger van The Shavers. Gezondheidsperikelen nopen hem te stoppen met hetgeen hij jaren vol overgave heeft gedaan. ”Drinken, drinken, drinken; drink toch met ons mee; laat je lever drijven; we nemen er nog twee!” brult Johannes door de microfoon. Dit is ongeveer een blauwdruk van veel teksten van The Shavers.

Dat het allemaal wat moeizamer gaat, is hem af te zien. Een flinke kniebandage verraadt zijn ongetwijfeld hevige pijnen, die hij moet trotseren om te kunnen optreden. Om de twee of drie nummers, wordt er een instrumentaal nummer ingezet, zodat Johannes zijn zware lijf even wat rust kan gunnen. The Shavers blijven vooral een cultband, die heel wat minder aandacht zouden krijgen als de verschijning van Johannes niet zo’n indruk zou maken. Het publiek schreeuwt mee, wanneer 'Halvarine' wordt gespeeld. De heren nemen dankbaar het applaus in ontvangst en gaan er dan snel tussenuit, want vanavond wacht nog een optreden in Schagen.

123

123
Agnostic Front foto Tuinfeest Nirwana 2006 Agnostic Front foto Tuinfeest Nirwana 2006 Agnostic Front foto Tuinfeest Nirwana 2006 Agnostic Front foto Tuinfeest Nirwana 2006 Clawfinger foto Tuinfeest Nirwana 2006 Clawfinger foto Tuinfeest Nirwana 2006 Clawfinger foto Tuinfeest Nirwana 2006 Flogging Molly foto Tuinfeest Nirwana 2006 Flogging Molly foto Tuinfeest Nirwana 2006 Gorefest foto Tuinfeest Nirwana 2006 Gorefest foto Tuinfeest Nirwana 2006 Gorefest foto Tuinfeest Nirwana 2006

123

FESTIVAL INTERNACIONAL DE BENICASSIM 2006Na de opkomst in de jaren '90 van grote meerdaagse festivals lijkt er de...

CASTLEFEST 2006 “Wat was dit leuk”, concluderen we aan het einde van het Castlefest. Het weer...