VERSLAG: Tuinfeest Nirwana 2006

Festivalinfo was aanwezig op Tuinfeest Nirwana 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

123

Tuinfeest Nirwana, zaterag deel 2

Dan is het de beurt aan Agnostic Front. Deze hardcore punk band uit de VS maakt al muziek sinds 1982. Met wat kleine tussenpozen, zijn de heren dus al bijna 25 jaar actief. Het venijn is er nog steeds niet af. De achtertuin van OJC Nirwana wordt getrakteerd op een stevige dosis herrie. Agressieve zang, knalharde gitaarriffs en pompende bas en drums geven de muziek van Agnostic Front vorm. Op een kleine en fanatieke pit na, lijkt het publiek niet veel op te hebben met deze heren. Alleen bij 'Gotta Go' , wanneer zanger Roger Miret begint met ”From the east coast to the west coast”, gaat er een vlaag van herkenning door het publiek. Na een kleine veertig minuten houden de heren het al voor gezien, terwijl er toch een uur gepland stond. Ook het publiek lijkt dit wel prima te vinden.

De volgende band die de bühne in Lierop betreedt is het Nederlandse Voicst. In Nederland hebben ze een paar kleine radiohitjes gehad, maar met name in het buitenland lijkt de band stevig aan de weg te timmeren. In Amerika staan ze zelfs op het punt van doorbreken. En nu vandaag te gast op Nirwana’s Tuinfeest. Hun lekker in het gehoor liggende en grootste hit 'Korn' vindt vanmiddag de meeste bijval. Het optreden kan echter niet op alle fronten te overtuigen. Het lijkt wel of het te soft is voor de die-hard punkers en te weinig melodieus voor de pop/rock fan. Al met al zeker geen slechte band, maar nog niet het vermogen om een uur lang te kunnen overtuigen en boeien.

Terwijl de zon langzaam het festivalterrein verlaat, bestijgt Metal Molly het podium. Deze Belgische formatie stond zo’n tien jaar geleden ook al eens op dit podium. Toen hadden ze net hun zeer goed ontvangen debuutalbum uitgebracht en waren ze één van de grootste beloftes bij onze zuiderburen. In 1996 speelde de band onder andere op Pinkpop en Rock Werchter en hadden ze een redelijke hit met 'Orange'. Het succesvolle debuut kreeg echter geen opvolging. Onenigheid over de te varen koers bracht een vroegtijdig einde aan Metal Molly. Nu zijn ze alweer een paar maanden aan het optreden en staan ze dus ook weer op het podium van Nirwana’s Tuinfeest. De muziek is nog altijd indierock met hier en daar wat punkinvloeden. Met gitaar, bas en drums speelt Metal Molly stevige gitaarrock met veel tempowisselingen en een geraffineerde opbouw. Zowel de gitarist als de bassist nemen de vocalen voor hun rekening en in meerdere nummers wordt er ook tweestemmig gezongen. Bij vlagen doet Metal Molly zelfs denken aan hun Belgische collega’s van dEUS. Het publiek in Lierop lijkt niet echt warm te lopen voor deze act, maar dat zegt niets over de kwaliteit van het optreden en de muziek. Goede nummers, met een goede opbouw en vaak verrassende tempowisselingen houden mij in ieder geval wel een klein uur geboeid.

We kunnen ons langzaam gaan opmaken voor de finale van deze zaterdag op Nirwana’s Tuinfeest. De zon is nu helemaal ondergegaan en het kunstlicht zorgt voor een intieme en aangename sfeer in de tuin van OJC Nirwana. Als één naar laatste band staat de Nederlandse band Green Lizard geprogrammeerd. Al een heel aantal jaren is Green Lizard een vaste waarde aan het Nederlandse rock firmament. Onlangs brachten ze hun derde album uit, nadat het enkele jaren rustig is geweest rondom de band. Nu is men weer druk het toeren en staat men zelfs op de mainstage van het vermaarde Sziget Festival in Hongarije geprogrammeerd. Ook vandaag bewijzen ze weer stevige gitaarrock te kunnen maken met af en toe een meer melodieuze inslag. Ze hebben er duidelijk zin in en komen na de reguliere set nog terug voor een toegift van twee nummers. Een perfecte opwarmer voor de apotheose van deze dag.

123

123
Agnostic Front foto Tuinfeest Nirwana 2006 Agnostic Front foto Tuinfeest Nirwana 2006 Agnostic Front foto Tuinfeest Nirwana 2006 Agnostic Front foto Tuinfeest Nirwana 2006 Clawfinger foto Tuinfeest Nirwana 2006 Clawfinger foto Tuinfeest Nirwana 2006 Clawfinger foto Tuinfeest Nirwana 2006 Flogging Molly foto Tuinfeest Nirwana 2006 Flogging Molly foto Tuinfeest Nirwana 2006 Gorefest foto Tuinfeest Nirwana 2006 Gorefest foto Tuinfeest Nirwana 2006 Gorefest foto Tuinfeest Nirwana 2006

123

FESTIVAL INTERNACIONAL DE BENICASSIM 2006Na de opkomst in de jaren '90 van grote meerdaagse festivals lijkt er de...

CASTLEFEST 2006 “Wat was dit leuk”, concluderen we aan het einde van het Castlefest. Het weer...