VERSLAG: Groezrock 2007

Festivalinfo was aanwezig op Groezrock 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 31 foto's.

VERSLAG: Peter Henderix

1234

Groezrock (vrijdag)

Met meer dan 20.000 bezoekers, 6 headliners en opnieuw een tweede podium op vrijdag, blijft Groezrock haar reputatie waarmaken: dat van grootste Europees punk en hardcore festival. De affiche telde dit jaar niet minder dan 35 bands met opnieuw een bonte mix van subgenres: van schreeuwerige hardcore tot melodieuze punkrock, gebracht door bekende en minder bekende bands van dicht en heel ver weg.

De Britse en relatief nieuwe band Gallows mocht de spits afbijten, maar kon met zijn snoeiharde punk/hardcore het publiek maar weinig overtuigen, met uitzondering van een cover van Black Flag die ze brachten.

Velen zakten nog voor het einde van de show van Gallows af naar Enter Shikari, de nieuwe hype uit Groot-Brittannië, die met hun verrassende mix van hardcore en trance op een veel grotere belangstelling konden rekenen. Een ideale openingsact zo bleek na hun eerste nummer. Het grote We Rock Stage (main stage), waar muziekliefhebbers van alle genres samensmolten tot één grote massa, warmde op zoals we dat nog maar zelden hebben gezien. Frontman/toetsenist Roughton “Rou” Reynolds zong en speelde samen met zijn vierkoppige band de meest energieke nummers uit hun ‘Take To The Skies’ album release. Nummers als ‘Sorry You’re Not A Winner’ en de nieuwe single ‘Anything Can Happen In The Next Half Hour’, die momenteel heel wat speeltijd geniet op muziekzenders, kwamen aan bod. Persoonlijk hadden we deze band toch liefst iets later op de avond gezien, want door de lange rijen aan de camping hebben veel bezoekers de kans niet gekregen hen te horen.

Na Enter Shikari was het drummen voor een goed plekje vooraan bij Senses Fail, de Amerikaanse band die invloeden haalt uit punk, screamo en hardcore. Daar blijft het jammer genoeg ook een beetje bij. De band komt tijdens hun show maar zelden verrassend uit de hoek en het ene nummer lijkt een kloon van de andere. Ook bij het publiek ging het na een half uurtje al snel vervelen. Leuk voor een nummertje, maar een hele setlist deed ons gapen.

Op naar de emocore/screamo band Saosin dan maar. Het geheel klonk verzorgd en zorgvuldig uitgestippeld – frontman Cove Reber kan schreeuwen en zingen alsof het niets is. Professionele luitjes die van Saosin, maar voor een publiek los te spelen op een groot festival heb je meer dan dat nodig. En daar ontbrak het een beetje bij de band.

1234

123
Rise Against foto Groezrock 2007 Saosin foto Groezrock 2007 Saosin foto Groezrock 2007 Sparta foto Groezrock 2007 Terror foto Groezrock 2007 Tiger Army foto Groezrock 2007 Tiger Army foto Groezrock 2007

123

BEVRIJDINGSFESTIVAL UTRECHT 2007Ook dit jaar werden weer talloze bevrijdingsfestivals georganiseerd. Dit jaar...

POWERFEST 2007 Zaterdag 21 April werd in de Melkweg te Amsterdam het Powerfest festival...