VERSLAG: Iceland Airwaves Festival 2007

Festivalinfo was aanwezig op Iceland Airwaves Festival 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12345

Föstudagur, nítján október 2007

Föstudagur, nítján október 2007

Onder de naam Loney, Dear maakt singer-songwriter Emil Svanängen reeds vier jaar liedjes. De Zweed bracht onder eigenbeheer vier albums uit en promoot deze vandaag in het Reykjavik Art Museum. Svanängen heeft maarliefst vijf mensen mee om deze het best te vertolken; twee gitaristen, toetsenist, programmer en drummer. De nummers blijken live net zo mooi uit de verf te komen als op de albums en worden stiletjes meegezonden tot achterin de zaal.

Hoewel het IJslandse Skakkamanage door het programma boekje als een “must see” wordt beschreven, blijkt het een heuse flop. Het is vanaf het begin al duidelijk dat dit lo-fi bandje nog niet lang bijeen is. De soundcheck verloopt rommelig en tijdens het optreden worden de teksten afgelezen van een blad. Ook potentie zit er niet echt in, blijkbaar zijn dan toch niet alle IJslandse bands leuk.

De Deense Dj Anders Trentemøller maakt al jaren met succes elektronische muziek. In tien jaar heeft hij slechts één album uit (The Last Resort), maar moet het dan ook vooral hebben van zijn singles en remixen – welke onder andere Laurent Garnier gebruikt. De dansmuziek zet vandaag de zaal op zijn kop en is voor veel mensen duidelijk een hoogtepunt. Opvallend dat hij tevens de enige Dj is die zo’n grote zaal mag bespelen, dit vooral omdat het dubbel en dwars slaagt.

IJslandse muziek is overal ter wereld razend populair en één van de bekendste acts is múm (uit te spreken als “moom”). Deze experimentele groep vulden reeds vier albums. Onder deze ‘Go Go Smear the Poison Ivy’ welke onlangs uitkwam en waar de band een verandering onderging. De band bestond lange tijd uit de tweelingzussen Gyða en Kristín Anna Valtýsdóttir maar verlieten de band, tevens het gebruik van instrumenten in plaats van elektronica is een groot verschil. De verandering is in het optreden vanavond erg duidelijk aanwezig en de zangeressen nemen regelmatig afstand van de microfoon om de muziek het woord te laten doen. Het ene nummer is nóg mooier dan de andere en het totaal plaatje is erg goed!

Richard Terfry, beter bekend als Buck 65 mag vandaag om middernacht spelen in Iðnó. De Canadese hip-hopper slaat Nederland al een tijdje over en zijn optreden hier is dan ook best uniek. De vijfendertig jarige brengt bijna jaarlijks een nieuw album uit en komt binnenkort met ‘Situation’ naar buiten. Nummers van deze en de andere albums worden erg theatraal gebracht en voor elk woord weet Terfry een grappig gebaar te gebruiken. De one-man show is een groot succes in de zaal en de man zou best eens erg groot kunnen gaan worden.

12345

FOTOGRAFIE: Marcel Kamphuis

12
 foto Iceland Airwaves Festival 2007  foto Iceland Airwaves Festival 2007  foto Iceland Airwaves Festival 2007  foto Iceland Airwaves Festival 2007  foto Iceland Airwaves Festival 2007  foto Iceland Airwaves Festival 2007  foto Iceland Airwaves Festival 2007  foto Iceland Airwaves Festival 2007 Bloc Party foto Iceland Airwaves Festival 2007 Bloc Party foto Iceland Airwaves Festival 2007 Bonde Do Role foto Iceland Airwaves Festival 2007 Bonde Do Role foto Iceland Airwaves Festival 2007

12

METAL FEMALE VOICES FEST 2007Een jaarlijks georganiseerd festival voor metalbands met vrouwelijke een...

PROGPOWER EUROPE 2007