VERSLAG: Dour Festival 2008

1234

Dag 2

Vrijdagochtend kunnen we in een zo goed als lege tent luisteren naar electro van Marcus. Onder begeleiding van een gitaar en keyboard worden de op de computer geproduceerde beats aan elkaar gemixt. Met name door het gebruik van de echte instrumenten wordt het een zeer aangename set. Klein minpuntje was wel dat de jongens van Marcus heel populair liepen te doen bij het publiek, en in zo’n matig gevulde tent werkt dat echt niet.

Een echt feest wordt dan weer gebouwd bij de Canadese rapgroep Omnikrom. Het hele gezelschap is een erg aparte combinatie. De DJ is een man met de uitstraling van je lievelingsoom in plaats van een stoere hiphopper. Beide rappers zien er wel uit als hiphoppers maar de danspasjes van Jeanbart zijn zeer vermakend om naar te kijken. Maar ook kwalitatief is het optreden erg goed qua timing en flow past hun style precies bij de naar house neigende beats die Omnikrom zo kenmerkt.

En dan is het tijd voor de gangsta rap met living legend Ice Cube. Op de minuut precies beklimt Ice Cube de stage om een zeer degelijke show van een uur weg te geven. Meer dan degelijk wordt de show ook niet omdat het zeer duidelijk is dat het gehele optreden op de automatische piloot gedaan wordt. Een hoogtepunt wordt bereikt met het nummer ‘bop gun (One nation)’. Doordat Ice Cube perfect de afwisseling tussen het publiek ophitsen en zelf rappen weet te vinden gaat iedereen hierop volledig uit zijn dak

Dan is het meteen weer tijd voor de volgende levende legendes; de Wu Tang Clan! Nadat de mannen zoals gebruikelijk een half uur te laat zijn is de sfeer vol spanning. Maar als dan ‘Wu Tang Clan ain’t nuthin’ ta fuck wit’ dan breekt de party echt los. Er lijkt ook niemand mee te zitten dat de mannen vandaag besloten hebben om de GZA thuis te laten.Het feest stopt pas weer als de Wu Tang Clan een uur en vijftien minuten later weer klaar is. Je staat niet lekker te bouncen bij een concert van de Wu Tang Clan maar je wordt gebouncd door de massa. Jammer is het wel dat het laatste album, de 8 diagrams, zo goed als genegeerd wordt terwijl er genoeg lekkere tracks op staan.

1234

STONEHENGE 2008Een keer per jaar wordt Steenwijk bezet door in zwart gekleedde mensen....

ZWARTE CROSS 2008 Het boerenfestival van oost nederland of de nieuwe sterren aan het...