VERSLAG: Dour Festival 2008

1234

Dag 4

We beginnen de dag met de zeer vermakelijke Moonshine Playboys. Deze Belgische band speelt alle bekende nummers maar dan de bluegrass/country versie ervan. Denk dan aan nummers variërend van The White Stripes’ ‘Seven nations army’ tot en met Pink Floyd’s ‘another brick in the wall’. De bijpassende looks maken dit trio helemaal compleet.

Dan gaan we door naar hiphop met een echte band. Zodra de twaalf mans band het podium beklimt vraag je je echt af of de band niet in de verkeerde tent op het podium stapt. Maar het is Sinik met twaalfsman band, volgens mij een unicum in de hiphop wereld. En hij weet de band ook goed te gebruiken zo nu en dan een solo voor de artiesten en geen overheersende dj waar de hele band bij ondersneeuwt. Alleen jammer dat hij voor het merendeel bekende hiphop beats gebruikt, want met eigen werk kan er uit Sinik best wat goeds voorkomen.

Maar ja als je dan naar Alborosie loopt blijkt het dat het nog erger kan. Elk nummer van Alborosie is namelijk letterlijk gejat van andere reggae artiesten en dan heeft hij niet eens de moeite genomen voor een tekstverandering. En dat is echt jammer aangezien Alborosie wel weet hoe hij een goed optreden neer moet zetten, en de jamaicaanse backingband ook echt niet slecht is.

Een van de door Alborosie gecoverde nummers horen we even later ook maar dan stukken beter als Alpha Blondy het podium beklimt met het nummer ‘Jerusalem’. En later horen we dezelfde melodie nog eens als Alpha Blondy hetzelfde nummer nog een keer speelt maar dan met andere tekst. Het eerste halfuur is Alpha Blondy dan ook niet op zijn sterkst doordat alle nummers erg veel op elkaar lijken. Maar als dan eindelijk ‘Cocodirock’ gespeelt wordt is de Alpha Blondy zoals we hem kennen weer terug. Alle klassiekers komen langs en ‘Wish you were here’ klinkt live bijna net zo mooi als op de cd alleen missen we de doedelzak.

Als afsluiter van deze vier dagen festival hebben we de nieuwkomer in de reggae Collie Buddz. Als zijn band de eerste twintig minuten ontzettend slijmerige liefdesliedjes spelen, begint er een angst te groeien dat Collie Buddz net zo’n sluimerig optreden gaat geven. Deze angst blijkt gegrond, en behalve deze vervelende nummers is de man zelf ook een vervelend figuur. Behalve dat hij arrogant is behandelt hij de band ook nog eens als vuil. Van een achtergrondzangeres die vier regels zingt in het optreden tot een achtergrond homie die zo nu en dan het podium opmag om aan ons te vragen of we meer willen. Om vervolgens zo snel mogelijk weer van het podium te verdwijnen. Nee als je je festival eindigt met Collie Buddz, dan had je toch echt gehoopt dat je maar na Alpha Blondy vertrokken was.

Al met al hebben we toch vier fantastische dagen gehad. De credits hiervoor gaan vooral uit naar de organisatie die in verhouding tot vorig jaar duizend keer beter is. Geen lange rijen bij het oplopen van de camping, schone toiletten, meer ruimte overal en het aanleggen van relaxzones. Uiteraard zijn er wel enkele verbeteringen mogelijk zoals het in de programmaboekjes vermelden van de stijl van de artiesten zodat je niet als een kip zonder kip rondloopt als er niemand optreed die je kent. Groter probleem was het geluid want bij nagenoeg elk optreden stond het geluid, en met name de bas, veel en veel te luid. Je zou bijna het idee krijgen dat het festival mede mogelijk gemaakt werd door gehoorapparatenfabrikanten, maar door het ontbreken van kraampjes van hen gaan we hier maar niet vanuit. Meest verbasend was nog wel het aantal mensen dat aan de drugs was, ’s nachts moest je zowat over de half dooien heenlopen. Deze mensen wisten ’s nachts de sfeer bij de dj’s ook dusdanig te verpesten dat ik maar enkele heb bezocht. De muziek is super op het Dour festival, maar het sfeertje is echt niet leuk als je het vergelijkt met festivals in Nederland. Terwijl ik altijd dacht dat Belgie een veel strenger drugsbeleid had, in ieder geval ziet men mij alleen bij een even sterke programmering als dit jaar volgend jaar weer terug. En ik ben bang dat dat erg moeilijk gaat worden voor de organisatoren.

1234

STONEHENGE 2008Een keer per jaar wordt Steenwijk bezet door in zwart gekleedde mensen....

ZWARTE CROSS 2008 Het boerenfestival van oost nederland of de nieuwe sterren aan het...